menu

4-latki Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

2017-09-02 15:55:49 (ost. akt: 2018-10-02 09:48:05)

Tematy kompleksowe:

1. "Nadeszła polska jesień”.
2. „Nasze zdrowie”.


Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc PAŹDZIERNIK dla grupy dzieci 4 letnich.

Dziecko

- poznaje zmiany zachodzących w przyrodzie związane z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym
- nazywa zwierzęta na podstawie ilustracji; opowiada o wyglądzie i zwyczajach zwierząt mieszkających w lesie
- rozpoznaje i nazywa dary jesieni: żołędzie, kasztany, liście, jarzębina,
- nazywa drzewa na których rosną: żołędzie – dąb, kasztany – kasztanowiec,
- wypowiada się na temat wiersza, opowiadania prostymi zdaniami; opisuje, co dzieje się na ilustracji,
- rozwiązuje zagadkę słowna i wskazuje odpowiedni obrazek,
- rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni: deszcz, wiatr,
- rozpoznaje i nazywa jesienne owoce: jabłka, gruszki, śliwki, wie, jak nazywają się drzewa na których rosną: jabłoń, grusza, śliwa,
- rozpoznaje i nazywa jesienne warzywa: marchew, dynia, burak, ziemniak,
- wie, dlaczego jedzenie owoców i warzyw jest ważne dla zdrowia,
- wie jak należy dopasować ubranie do pogody,
- zapoznaje się z pracą lekarza i pielęgniarki, rozumie konieczność przyjmowania leków w czasie choroby,
- układa rytmy z klocków, wystukuje je lub wyśpiewuje; słucha wyśpiewanego rytmu
i układa go z klocków,
- używa określeń następstwa czasu: przedtem, teraz, potem,
- stosuje określenia dla wyrażenia czasu trwania czynności: szybko, wolno, dłużej, krócej,
- liczy na placach do 5; wskazuje na palcach 2, 3, 4, 5, itd.,
- układa sylwety owoców wg podanego porządku: od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego, wg podanych kolorów, wg podanych kształtów,
- odtwarza ruchem treść piosenki, próbuje grać na instrumentach perkusyjnych refren piosenki; tworzy swobodne improwizacje ruchowe do muzyki poważnej,
- wykonuje prace plastyczne: maluje, rysuje, lepi z masy solnej, plasteliny, wycina, wydziera z kolorowego papieru,
- uczestniczy w zabawach ruchowych: wykonuje swobodne przeskoki przez narysowane linie, szarfy i inne przybory, wspina się na przyrządy i zstępuje z nich, ustawia się w dwurzędzie na linii, wzdłuż ściany, czworakuje w przód: na wprost w różnych kierunkach,
- nauczy się wiersza: „Wiewiórka”, oraz piosenek: „Wiewióreczka”, „Tańcząca wiewióreczka”,
- weźmie udział w: urodzinach, Koronacji na Króla i Królową Bajki, wyjście do sali zabaw Koala, sesji zdjęciowej


Październik w wierszu i piosence

Wiersz „WIEWIÓRKA”

autor: Janina Halagarda


Ruda wiewióreczka
buszuje po parku.
Szuka pośród liści
jesiennych podarków.

Znalazła orzeszki,
kasztanki, dwa piórka.
Schowała do dziupli
skarby te, ślicznotka.

Ukryła zapasy
- już pełne spiżarnie.
Zaśnie rudokitka
nim biały puch spadnie.

Obudzi się czasem,
by zjeść coś smacznego,
i żeby się bawić
z dziećmi w chowanego

Piosenka „Tańcząca wiewióreczka”

ref. Wiewióreczka mała, po lesie biegała
Hopsa sasa, hopsa sasa, po lesie biegała

1. Spotkała jeżyka, tańczyli walczyka
Tańczyli walczyka raz, dwa, trzy, raz,
tańczyli walczyka raz, dwa, trzy, raz

ref. Wiewióreczka mała, po lesie biegała
Hopsa sasa, hopsa sasa, po lesie biegała

2. Spotkała owieczkę ,tańczyli poleczkę
Raz i dwa i, raz i dwa i, tańczyli poleczkę

ref. Wiewióreczka mała, po lesie biegała
Hopsa sasa, hopsa sasa, po lesie biegała

3. Spotkała ślimaka, tańczą kujawiaka.
Raz i dwa, raz i dwa, trzy tańczą kujawiaka

ref. Wiewióreczka mała, po lesie biegała
Hopsa sasa, hopsa sasa, po lesie biegała

4. Spotkała szaraka ,tańczą krakowiaka
Dookoła polany ,tańczą krakowiaka


Piosenka ,,Wiewióreczka ''

1. Wiewióreczka z rudą kitką mieszka w ciemnym lesie.
Do swej dziupli w starym dębie wielką szyszkę niesie.

Ref. Hop i hop, i hop, i hop - zbiera szyszki cały rok
i orzeszki i żołędzie, zimą jeść je będzie.

2. Kiedy zimny wiatr zawieje, śnieg zasypie lasy,
ona w dziupli, w starym dębie będzie mieć zapasy.

Ref. Hop i hop- zbiera szyszki cały rok
i orzeszki i żołędzie, zimą jeść je będzie.