menu

4-latki Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

2017-09-02 15:55:49 (ost. akt: 2017-12-03 13:08:20)

Tematy kompleksowe:

1. Moja rodzina.
2. Świąteczny nadszedł czas


Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc GRUDZIEŃ dla grupy dzieci 4 letnich.

Dziecko:

•wymienia członków swojej najbliższej rodziny oraz ich imiona; posługuje się pojęciami: brat, siostra, babcia, dziadek, itp., określa kto jest najstarszy, a kto jest najmłodszy,
•opowiada o swoim rodzeństwie, opowiada w jaki sposób spędza czas wolny z rodziną,
•wypowiada się prostymi zdaniami na temat opowiadania, wiersza,
•układ historyjkę obrazkową według chorologii wydarzeń,
•używa określeń następstw czasu: przedtem, potem, teraz,
•zna bożonarodzeniowe zwyczaje, np.: ubieranie choinki, kolacja wigilijna, dzielenie się opłatkiem, wymienia, co można zawiesić na choince: bombki, łańcuch, światełka, itp.,
•buduje wypowiedzi na temat prezentów, które chciałby/chciałaby dostać od Św. Mikołaja,
•rozwiązuje zagadkę słowną i wskazuje odpowiedni obrazek,
•określa cechy w odniesieniu do konkretnego przedmiotu, np.: talerz jest okrągły służy do jedzenia; dobiera przedmioty pasujące do siebie, np.: talerz, kubek, łyżka,
•grupuje (rozdziela na kupki) przedmioty ze względu na przynależność (do kogo należy) lub miejsce, gdzie się znajdują,
•rozumie sens sprzątania – przedmioty mają być tam, gdzie zwykle się znajdują,
•sprawdza równoliczność dwóch zbiorów w działaniu poprzez dokładanie do jednego zbioru takiej samej liczby elementów drugiego zbioru lub dobieranie po jednym elemencie z każdego zbioru,
•potrafi określić liczebność zbiorów, stosując wyrażenia: tyle samo, więcej, mniej,
•wykonuje prace plastyczne: maluje, rysuje, lepi z masy solnej, plasteliny, wycina, wydziera z kolorowego papieru,
•odtwarza ruchem treść piosenki, próbuje grać na instrumentach perkusyjnych refren piosenki; tworzy swobodne improwizacje ruchowe do muzyki poważnej,
•uczestniczy w zabawach ruchowych,
•bawi się i spaceruje w ogrodzie przedszkolnym oraz poza terenem przedszkola, poruszając się parami i zachowując bezpieczeństwo,
•nauczy się wiersza: „Na złotym dywanie”, oraz piosenek: „Moja wesoła rodzinka”, „Wesoła choineczka”,
•weźmie udział w: zabawach tropiących „Gdzie ten Mikołaj”, uroczystości z udziałem rodzin „Spotkanie z Mikołajem”, koncercie muzycznym, pt.: „Prezent od Pana Piotra”, grudniowych urodzinach.


Grudzień w wierszu i w piosence.

Wiersz: „Na złotym dywanie”

Choinko, choinko,
świąteczną masz minkę!
Łańcuszek wpleciony
w zieloną czuprynkę!
Stanęłaś w pokoju
na złotym dywanie
i cień twój iglasty
zatańczył na ścianie.
Usiądę przy tobie!
I podam ci rękę.
To nic,
że masz trochę
kłującą sukienkę.


Piosenka „Moja wesoła rodzinka”

1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca czasem grad-
To wesoły jest mój świat!

2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce.

Ref. Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca czasem grad-
To wesoły jest mój świat!

3. Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat staje się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!

Ref. Mama, tata, siostra, brat..

4. Gdy napsocę i nabroję,
Siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
A mamusia pocałuje!

Ref. Mama, tata, siostra, brat..

5. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!

Ref. Mama, tata, siostra, brat..


„Wesoła choineczka”


1. Choinka na polanie
Uśmiecha się do słońca.
Ref. A my ją zaprosimy,
A my ją zaprosimy
Do nas, do przedszkola

2. Zielona choineczka
Ubrana jak królewna.
Ref. A my jej zaśpiewamy,
A my jej zaśpiewamy
Wesołą kolędę:
Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Pasterze…
Hej, pasterze.