menu

4-latki Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

2017-09-02 15:55:49 (ost. akt: 2018-04-03 18:37:23)

Tematy kompleksowe:

1. Zwierzęta na mazurskim podwórku.
2. Mali ekolodzy.



Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc KWIECIEŃ dla grupy dzieci 4 letnich.

Dziecko:

• wie, jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku: krowa, kura, owca, gęś, kaczka, kogut, koń; czyta globalnie nazwy zwierząt wiejskich,
• wie, jak nazywa się dziecko krowy – cielątko, kozy – koźlątko, owcy – jagniątko, świnki – prosiątko, kury – kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko,
• wie, czym zajmuje się rolnik, np.: uprawą roślin, zbóż, hodowlą zwierząt,
• rozpoznaje i nazywa maszyny rolnicze: traktor, kombajn, i wie do czego służą,
• wie, jakie zwierzę daje mleko – krowa; wie jakie produkty można zrobić z mleka – masło, ser biały, ser żółty, jogurt, maślankę, śmietanę,
• wie, dlaczego trzeba jeść produkty mleczne – zawierają witaminy, wapń, dzięki któremu mamy mocne, zdrowe zęby i kości,
• wie, jak dbać o środowisko, np.: trzeba używać toreb papierowych zamiast foliowych, segregować śmieci, oszczędzać wodę, prąd, nie łamać gałęzi drzew, podlewać rośliny,
• rozumie potrzebę segregowania śmieci; zna kolory i przeznaczenie poszczególnych pojemników do segregacji odpadów: zielony – szkło, żółty – plastik, niebieski papier,
• rozwiązuje zagadkę słowną i wskazuje odpowiedni obrazek,
• układa historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń; potrafi powiedzieć, co znajduje się na obrazkach za pomocą zdań pojedynczych i złożonych,
• bierze udział w zabawach badawczych z wodą; przelewa czystą wodę z dzbanka do naczyń o rożnym kształcie, ocenia czystość wody, określa kolor, wygląd, zapach,
• wie, jak wygląda waga szalkowa; rozumie jak działa waga szalkowa; ocenia ciężar przedmiotu używając określeń lekki, lżejszy, ciężki, cięższy,
• ustala wynik dodawania i odejmowania dokładając, zabierając przedmioty; wyznacza działając na konkretach wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5 i więcej,
• rozumie określenie „para”, dobiera pary według wzoru, koloru,
• rozpoznaje i nazywa kształt figur geometrycznych przestrzennych – kula,
• wykonuje prace plastyczne: wycina po linii, wydziera, lepi z plasteliny, masy solnej, rysuje kredkami, pastelami, maluje farbami,
• tworzy improwizację ruchową do utworu muzycznego, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego: „Na podwórku”, „Leśne duszki”, recytuje wiersz: „Dzieci dbają o środowisko”,
• weźmie udział w: koncercie muzycznym, pt.: „Muzyka smutku i radości”, Dniu Ziemi, Międzynarodowym Dniu Książki, kwietniowych urodzinach.


Kwiecień w wierszu i w piosence.


Wiersz „Dzieci dbają o środowisko”


W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu
nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym
dobry przykład dają -
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.


Piosenka „Na podwórku”


1. Na podwórku zamieszanie,
każdy czekan na śniadanie,
głodny kot na płocie drapie,
a gospodarz smacznie chrapie.

ref. Gospodarzu, wstawać pora,
karmić kury i indora
nieś do stajni sianko świeże,
a nie w łóżku sobie leżeć!

2. Pieje kogut: kukuryku!
Nie ma ziarna dziś w kurniku!
Krowa mruczy, kwiczy prosię:
ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.
ref. Gospodarzu wstawać pora..

3. Gdy Gospodarz to usłyszał,
krzyknął: spokój, krzyknął: cisza!
Fantastyczny sen dziś miałem,
więc przerywać go nie chciałem.
ref. Gospodarzu wstawać pora..

Piosenka
„Duszki, duszki”


1. Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki
i do pracy zapał wielki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.

2. Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...