menu

4-latki Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

2017-09-02 15:55:49 (ost. akt: 2017-10-09 16:09:00)

Tematy kompleksowe:

1. ”Przyszła Jesień”.
2. ”Jesień daje nam owoce i warzywa”.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc PAŹDZIERNIK dla grupy dzieci 4 letnich.

Dziecko:

• nazywa aktualną porę roku – jesień,
• rozpoznaje i nazywa dary jesieni: żołędzie, kasztany, liście, jarzębina,
• nazywa drzewa na których rosną: żołędzie – dąb, kasztany – kasztanowiec,
• wie, jaką rolę spełniają opadłe liście: ozdoba w bukiecie, zabezpieczenie roślin i nasion przed mrozem, schronienie na zimę dla zwierząt, np. dla jeża,
• układa liście przy obrazkach drzew z których pochodzą,
• wypowiada się na temat wiersza, opowiadania prostymi zdaniami; opisuje, co dzieje się na ilustracji,
• rozwiązuje zagadkę słowna i wskazuje odpowiedni obrazek,
• rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni: deszcz, wiatr,
• wie, jakie przedmioty są przydatne podczas jesiennego spaceru: kalosze, parasol, płaszcz przeciwdeszczowy,
• rozpoznaje i nazywa jesienne owoce: jabłka, gruszki, śliwki, wie, jak nazywają się drzewa na których rosną: jabłoń, grusza, śliwa,
• rozpoznaje i nazywa jesienne warzywa: marchew, dynia, burak, ziemniak,
• wie, dlaczego jedzenie owoców i warzyw jest ważne dla zdrowia,
• układa rytmy z klocków, wystukuje je lub wyśpiewuje; słucha wyśpiewanego rytmu
i układa go z klocków,
• używa określeń następstwa czasu: przedtem, teraz, potem,
• stosuje określenia dla wyrażenia czasu trwania czynności: szybko, wolno, dłużej, krócej,
• liczy na placach do 5; wskazuje na palcach 2, 3, 4, 5, itd.,
• układa sylwety owoców wg podanego porządku: od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego, wg podanych kolorów, wg podanych kształtów,
• odtwarza ruchem treść piosenki, próbuje grać na instrumentach perkusyjnych refren piosenki; tworzy swobodne improwizacje ruchowe do muzyki poważnej,
• wykonuje prace plastyczne: maluje, rysuje, lepi z masy solnej, plasteliny, wycina, wydziera z kolorowego papieru,
• uczestniczy w zabawach ruchowych: wykonuje swobodne przeskoki przez narysowane linie, szarfy i inne przybory, wspina się na przyrządy i zstępuje z nich, ustawia się
w dwurzędzie na linii, wzdłuż ściany, czworakuje w przód: na wprost w różnych kierunkach,
• nauczy się wiersza: „Kolorowy bukiet”, oraz piosenek: „Kolorowe listki”, „Wiewióreczka”,
• weźmie udział w: urodzinach, Koronacji na Króla i Królową Bajki, Warsztatach mydlarskich.

Październik w wierszu i w piosence.


Wiersz „ Kolorowy bukiet”.

Do parku przyszły
z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści
barwny bukiecik.

Listki czerwone
jak malowane,
leżą pod klonem
i pod kasztanem.

Pod dębem leżą
brązowe liście.
Liście pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.

Serduszka złote
spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
ozdobi dzieciom
całe przedszkole.


Piosenka „ Wiewióreczka.”


1. Wiewióreczka z rudą kitką mieszka w ciemnym lesie
do swej dziupli w starym dębie wielka szyszkę niesie
Ref. hop i hop i hop i hop
zbiera szyszki cały rok
i orzeszki i żołędzie
zimą jeść je będzie
2. Kiedy zimny wiatr zawieje
śnieg zasypie lasy
ona w dziupli w starym dębie
będzie mieć zapasy


Piosenka „ Kolorowe listki.”

1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło
szu, szu , szu wirowały w koło.

2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały.

3. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.

Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają.