menu

4-5 latki Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze

2017-09-02 15:56:36 (ost. akt: 2017-11-12 17:31:57)

Tematy kompleksowe:

1. " W poszukiwaniu piernikowej chatki".
2. " Jest na mapie mała kropka...".

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc LISTOPAD dla grupy dzieci 4 - 5 letnich.

Dziecko:


• Rozróżnia i nazywa kształty figur geometrycznych płaskich: koło, kwadrat, trójkąt.
• Odwzorowuje poznane kształty figur płaskich: ruchem, rysując, wydzierając z papieru, układając ze sznurka, drucików kreatywnych.
• Tworzy zbiory przedmiotów i wyodrębnia podzbiory wg dwóch cech: wielkości i koloru.
• Nazywa aktualna porę roku - jesień oraz wie, że po jesieni będzie zima; określa charakter jesiennej pogody- jest zimno, często pada deszcz itp.; nazywa wybrane gatunki drzew- np. klon, kasztanowiec, jarzębina; opisuje zmiany występujące po deszczu- kałuże, mokre liście itp;odróżnia słaby wiatr od wichury.
• Rozpoznaje symbole narodowe: godło, flaga, hymn.
• Poznaje legendy, opowiadania, wiersze dotyczące historii państwa polskiego np. jego powstania
• Nazywa największą rzekę Polski – Wisłę oraz wybrane miasta.
• Wznosi konstrukcje z różnego rodzaju klocków tworząc m.in. Zamek Królewski w Warszawie.
• Rozpoznaje na zdjęciach niektóre zabytki, instytucje , ulice znajdujące się w Szczytnie np. Ruiny Zamku , Ratusz, molo na jeziorem Domowym Dużym.
• Aktywnie uczestniczy w teatrzykach: paluszkowym, pacynkowym, teatrzyku cieni itp.
• Przedstawia ruchem, gestem, mimiką baśnie/opowiadania.
• Wspólnie z kolegami przygotowuje stroje, dekoracje i inne rekwizyty.
• Wie, co to jest teatr, scena, kurtyna, widownia, aktor, maska.
• Rozwinie wyobraźnię kończąc zdanie „co by było, gdyby…? / np. w miastach nie było ulic / gdyby w rzekach zamiast wody płynął sok pomarańczowy /gdyby wszyscy nosili maski i kostiumy itp.
• Maluje bajkową chatkę na styropianie.
• Recytuje wiersz „Moja mała Ojczyzna” oraz śpiewa piosenkę „Dziwna chatka”
• Śpiewa i tańczy taniec ludowy „Grozik”
• Nazywa charakter dźwięku i określa jego źródło np. plusk wody, brzęczenie muchy, szum wiatru itp.
• Wskazuje obrazek kojarzący się z danym dźwiękiem np. odgłosy znanych zwierząt (psa, kota, żaby)
• Rzuca oburącz woreczkiem, piłką do celu z odległości 1.5 – 2 m.
• Rzuca jednorącz (ręka prawą i lewą) w przód, w górę i na odległość.
• Próbuje chodzić krokiem mierniczym : stopa za stopą.
• Biega w jednym kierunku oraz ze zmiana kierunku, z omijaniem przeszkód.
• Aktywnie uczestniczy w „Dniu Postaci z Bajek”, „Dniu Pluszowego Misia” oraz Andrzejkach i Urodzinach.

Listopad w wierszu i w piosence.


Wiersz „ Moja mała Ojczyzna”.


Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jest ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.

Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi -
duży dywan na nim wisi.

Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!


Piosenka „ Dziwna chatka"

1. Stała w lesie dziwna chatka,
Niezwykle bajkowa,
Bo nie była murowana,
Tylko piernikowa.
Ref: Daszek z marcepanu,
A ściany z cukierków,
Komin z czekolady,
A okna z wafelków

2. Kto w tym domku może mieszkać?
Chyba Baba – Jaga!
Może się poczęstujemy,
Ale czy wypada.

3. Nagle drzwi się otworzyły,
Wyszła starsza pani,
Zamiast ciastek dała dzieciom
Jogurt z malinami!


Piosenka: " Grozik"

Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele
Nazbierało niewiele, niewiele, hej!
Przyszedł do niej braciszek
Połamał jej koszyczek.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.
Poszło dziewczę do lasu, do lasu, do lasu
Nazbierało zapasów, zapasów, hej !
Przyszedł do niej braciszek
Połamał jej koszyczek.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.