menu

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze dla grupy dzieci 5 letnich Żabki

2017-09-02 15:56:36 (ost. akt: 2024-04-02 13:14:15)

Krąg tematyczny:

„Witaj Wiosno!”

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc KWIECIEŃ dla grupy dzieci 5 letnich

Dziecko:

• kształtowanie nawyku czytania książek, odkładania ich na półkę i właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat,
• utrwalenie wiedzy na temat funkcjonowania księgarni, biblioteki i czytelni oraz właściwych zachowań podczas pobytu w bibliotece, zachęcanie do dzielenia się książkami, wymiany nimi i wielokrotnego ich używania
• zapoznanie z procesem tworzenia książki, uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia książki, poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki, utrwalenie wiedzy na temat książek,
• wprowadzenie liter: „f”, „F”, „ ł”, „ Ł”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, poznanie nazw zawodów teatralnych, ćwiczenie aparatu mowy
• zapoznanie z pojęciem i przedmiotem „globus”, kształtowanie nawyku sprzątania, budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę, wpajanie przekonania, że Ziemia to nasz dom, o który trzeba dbać, poznanie zachowań proekologicznych,
• zapoznanie z informacjami dotyczącymi odnawialnych źródeł energii, doskonalenie czynności matematycznych, w tym liczenia i pomiaru długości, utrwalenie cech wielkościowych,
• kształtowanie proekologicznego stylu życia, w tym nawyku oszczędzania wody, zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody,
• utrwalenie pojęcia ,,recykling”, wykorzystanie odpadów do zrobienia nowych przedmiotów (instrumentów muzycznych, zabawek) – zachęcanie do nadawania odpadom drugiego życia,
• uwrażliwianie na otaczającą przyrody, poznanie różnicy między pojęciami „pionowe” i „poziome”, zapoznanie się z przyrządami do mierzenia, kształtowanie świadomości przyrodniczej i poczucia empatii i troski,
• rozwijanie zdolności manualnych, stymulowanie wielu zmysłów, poznanie ziół rosnących na polskich łąkach, zachęcanie do obserwacji owadów,
• zapoznawanie się ze sposobami wzywania pomocy w razie nagłego wypadku, podawanie nazw stanów emocjonalnych, zapoznanie z pracą straży pożarnej,
• poszerzanie wiedzy na temat sposobów wzywania pomocy w sytuacjach, które tego wymagają, zapoznanie z pracą policjanta oraz zasadami panującymi na drodze,
• poszerzenie wiedzy na temat pracy strażaków, ćwiczenie, jak zadzwonić po straż pożarną w nagłym wypadku,
• zapoznanie z pracą lekarza, zapoznanie ze zdrowym stylem życia, zachęcanie do podejmowania wyzwań kulinarnych
• utrwalanie numerów alarmowych, kształtowanie umiejętności wzywania pomocy w nagłych


Kwiecień wierszu i piosence:

Piosenka „ Książka”

I. Kiedy książkę swą otwieram,
bo znów kiepski humor mam,
książka w podróż mnie zabiera,
z nią wędruję tu i tam
Czasem straszy mnie smokami,
czasem wzrusza mnie do łez.
Jednak z nią, z nią ciekawie zawsze jest.

Ref.: Tu z Puchatkiem po miodek wyruszamy do lasu.
Tu pędzimy z Królikiem, bo nie mamy wciąż czasu.
Tu z Piotrusiem szybuję nad okrętem piratów.
Z Calineczką odpocznę na łące pełnej kwiatów.

II. Kiedy wieczór już zawita,
wtedy wołam mamę wnet:
– Mamo, książkę mi poczytaj,
bo odwiedzić chciał mnie kret!
By zza okna żaden strażak
nie przerażał więcej mnie,
krecik dziś na wycieczkę wziąć mnie chce.

Ref.: Tu z Syrenką i Florkiem skoczę do morskiej toni.
Ze smerfami ucieknę, bo znów Klakier nas goni.
Z Filemonem napsocę i wyruszę do sadu,
a na koniec przyrządzę nam soczek z gumijagód!


Piosenka „ Wiosna na łące”

Cyk-cyk! Kto tu cyka?
To piosenka jest świerszczyka.
Szuszu-szuszu – szumi trawa.
Tak mu trawa bije brawa!

Ref.: Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie i koncert!
Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie pachnące!

II. Bzyk, bzyk! Kto tam bzyka?
Pszczoła osę dziś spotyka.
Razem z kwiatka się napiły.
Nie będziemy się kłóciły!

Ref.: Wiosna, wiosna na łące!...

III. Kum! Kum! Kto tu skacze?
Pani Żaba, nie inaczej!
Zaraz wskoczy do bajora,
będzie śpiewać do wieczora.

Ref.: Wiosna, wiosna na łące!...

IV. Mig-mig – na skrzydełkach
miga kolorowa mgiełka.
To motyle dokazują
i nektarem się częstują.

Ref.: Wiosna, wiosna na łące!...

V. Brzęk! Brzęk! To śpiew łąki.
Pszczoły, trzmiele, żuki, bąki
tu się wszystkie spotykają,
tutaj kwiatki zapylają.


Wiersz: „ Skarga książki”

Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś, ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce Staś diabełka,
małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie

Wiersz: „Pierwsza pomoc”

Gdyby komuś coś się stało
Podejdź i zapytaj „HALLO?”
Klęknij obok na kolanka
Chwyć rączkami za ramiona
I poczekaj czy zawoła
Jeśli nic nie odpowiada
Krzycz o pomoc – oto rada

Pochyl buzię do polika
Słuchaj chwilę czy oddycha
Patrz czy się podnosi brzuszek
Poczuj ciepło koło uszek

Zadzwoń szybko po doktora
Na działania twoje pora

Jeśli nadal nic nie czujesz
Do ucisków przystępujesz
Proste rączki spleć ze sobą
Pochyl się nad tą osobą

Połóż na serduszko ręce
I uciskaj rytm w piosence
Rób tak póki starczy sił
A ten człowiek będzie żył