menu

4-5 latki Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze

2017-09-02 15:56:36 (ost. akt: 2018-04-04 09:50:45)

Tematy kompleksowe:

1. Dzieciaki mleczaki-projekt edukacyjny
2. W kierunku natury
3. Moje małe miejsce na ziemi

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc KWICIEŃ dla grupy dzieci 4 - 5 letnich.

Dziecko:

- oceni ciężar przedmiotów używając określeń: lekki, lżejszy, ciężki, cięższy
-ustali wynik dodawania i odejmowania- dokładnie lub zabieranie i liczenie przedmiotów dla ustalenia, ile ich jest po takiej zmianie;
-pozna pojęcie „para”;
- nazywa i rozpoznaje kształty geometryczne przestrzenne: kula;
-nazywa aktualną porę roku;
-przedstawia wymyślony samodzielnie prosty rytm;
- policzy usłyszane dźwięki i odwzoruje ich liczbę, rysując określone znaki, lub wykonując umówione ruchy;
-układa model wyrazu 2- 3- i 4- sylabowego;
-przypuszcza na podstawie oglądanej ilustracji, jaka jest treść książki;
-podejmuje próby toczenia obręczy i kółek;
-podejmuje próby podskoków zmiennych;
-chodzi z przekraczaniem przeszkód naturalnych i sztucznych( o wysokości sięgającej do kolan i szerokości do 30 cm);
-podejmie próby podskoków dostawnych.
-weźmie udział w wycieczce do Hurtowni Mleczarskiej w Szczytnie
-wspólnie z kolegami wykona koktajl mleczny, oraz masło;
-pozna piosenkę „Oj dana, dana”, oraz taniec regionalny „Szot”, a także wiersz „Piję mleko”; -wie skąd pochodzi mleko, jakie składniki odżywcze się w nim znajdują i dlaczego należy je pić
-weźmie udział w zabawach badawczych związanych z eksperymentowaniem z mlekiem np. pozna właściwości atramentu zrobionego z mleka i cytryny
-rozpozna produkty mleczne m.in. mleko, ser, jogurt , masło, twarożek za pomocą zmysłu smaku i węchu.
-podejmie próbę ułożenia legendy o powstaniu miasta Szczytno;
-pozna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z niszczycielskiej działalności ludzi
-potrafi segregować odpady , śmieci
-zna kolory i przeznaczenie poszczególnych pojemników do segregacji odpadów: zielony – szkło, żółty – plastik, niebieski papier,
-rozumie, że wyrzucanie odpadów w miejscach niedozwolonych jest zabronione
- wie, jak dbać o środowisko, np.: trzeba używać toreb papierowych zamiast foliowych, segregować śmieci, oszczędzać wodę, prąd, nie łamać gałęzi drzew, podlewać rośliny,
-wykorzysta materiały odpadowe- wtórne w pracach plastycznych;
-weźmie udział w: koncercie muzycznym, pt.: „Muzyka smutku i radości”, Dniu Ziemi, Międzynarodowym Dniu Książki, kwietniowych urodzinach.

Kwiecień w wierszu i w piosence.


„Piję mleko” Anna Mikiciuk


Bardzo lubię mleko pić,
Bo ja zdrowo pragnę żyć,
Chcę mieć zęby mocne białe,
Także kości wytrzymałe.

Mleko piję na śniadanie,
Zawsze mam ochotę na nie,
Też wieczorem mi smakuje,
Gdy je mama przygotuje.

Jestem zdrowa i radosna
Rosnę szybko tak jak sosna.
Mleko moc składników ma,
I o zdrowie moje dba.

Jest najlepsze dla każdego
Dla młodszego i starszego.
Ono jest najzdrowsze w świeci
Nic lepszego nie znajdziecie.



„Szot” –taniec z rejonu Warmii i Mazur


Zagrajtaż mi szota, szota,
Co otrząsnę nogę z błota.
By się panny nie brzydziły,
Ze mną w koło zatańczyły.
Raz w lewo, raz w prawo
Potem pokręć się żwawo.
Raz w lewo, raz w prawo,
Potem pokręć się żwawo


„Oj dana, dana”

(muz. Krystyna Kwiatkowska, sł. Małgorzata Strzałkowska)

Muczą krowy, muczą
Na zielonej łące
Zajadają zioła świeże i pachnące!
Muczą krowy, muczą słychać je z daleka
Każda zdrowa krowa to fabryka mleka!

Ref.
Oj dana, oj dana
Pij mleko od rana
Pij mleko w południe
A będzie ci cudnie!
Oj dana, oj dana
Pij mleko od rana
Pij mleko wieczorkiem
A zaśniesz z humorkiem

Muczą krowy, muczą płynie płynie mleko
Białą bieluteńką śnieżnobiałą rzeką
Muczą krowy, muczą
Że kto mleko pije
Ten jest silny, zdrowy i z uśmiechem żyje!

Ref.
Oj dana, oj d