menu

5-6 latki Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

2017-09-02 15:59:52 (ost. akt: 2017-12-05 19:18:22)

Tematy kompleksowe:

1. Czy można zobaczyć upływający czas?

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc GRUDZIEŃ dla grupy dzieci 5 - 6 letnich.


Dziecko:

-nazywa charakterystyczne cechy znanych obiektów, w tym atrybuty opisujące ich istotę, np. zegar i jego cechy
-gromadzi informacje na temat osiągnięć techniki na przestrzeni lat
-wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
-recytuje wiersz „Siedem dni tygodnia” T. Śliniaka
-zna stałe następstwa dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku
-odtwarza własnymi słowami treść poznanego utworu literackiego
-rozpoznaje i nazywa literę l, y, r : drukowaną i pisaną, małą i wielką
-umiejętnie posługuje się rekwizytami w inscenizowanych scenkach
-potrafi podać nazwę wybranego państwa europejskiego i powiedzieć, z czego ono słynie
-interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawody: pracownik poczty, zegarmistrz
-poznaje kolejne etapy postępu w zakresie przekazywania informacji na odległość: posłaniec, telegraf, telefon, poczta elektroniczna
-łączy symbole i potrawy ze świętami Bożego Narodzenia, wiąże obchodzone święta i ważne wydarzenia z porą roku
-układa opowiadanie z losowo wybranych obrazków
-rozpoznaje i nazywa kształty figur geometrycznych płaskich: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt
-liczy na palcach i innych zbiorach zastępczych
-poznaje graficzny zapis liczby „0”
-sensownie grupuje obiekty przedstawione na obrazkach, np. Mikołaj i prezent, sanie i renifer, pies i kość, itp.
-dzieli zbiory na podzbiory wg różnych cech elementów
-porządkuje obiekty ze względu na posiadane cechy widoczne i niewidoczne
-tworzy formy przestrzenne z plastikowych kubeczków
-tworzy kompozycje z wykorzystaniem różnorodnego materiału
-wydziera różne kształty z papieru
-wykonuje proste improwizacje rytmiczne
-wymyśla własne sekwencje ruchowe do znanych melodii i potrafi je powtarzać
-uczestniczy w wycieczkach do zegarmistrza, do SP nr3, na pocztę,
w koncercie muzycznym, spotkaniu ze Świętym Mikołajem

Grudzień w wierszu i piosence


Piosenka „Za oknami zimno”


Za oknami zimno, za oknami mróz
Pod balkonem stoi Mikołaja wóz.
Kiedy przyjdzie tu, kiedy przyjdzie tu
Kiedy prezent mi przyniesie?

Człap, człap, człap idzie już
Święty Mikołaj jest tuż, tuż,
La, la ,la, la, la, la,
Święty Mikołaj coś każdemu da.

Do każdego dziecka chciałby nocą przyjść
Więc kto umie pisać, niech napisze list.
Niech zapyta go, kiedy przyjdzie tu
Kiedy prezent mi przyniesie?

Człap, człap, człap idzie już
Święty Mikołaj jest tuż, tuż,
La, la ,la, la, la, la,
Święty Mikołaj coś każdemu da.



Wigilia

Już choinka pięknie przystrojona
I na sianku opłatek spoczywa,
Mama głośno do stołu zaprasza,
Bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.

Wszyscy sobie życzenia składają,
Najpiękniejsze, świąteczne i szczere,
Babcia nawet łezkę uroniła,
Bo jest miłość, radość i wzruszenie.

A gdy znikną ze stołu pierogi,
Kluski z makiem i zupa grzybowa,
Wtedy czas rozpakować prezenty
I radośnie wspólnie kolędować.



Wiersz „Mikołajki”


Święty Mikołaj, to taki Święty, 
który przynosi dzieciom prezenty. 
I choć to może jedynie bajka, 
mieszka podobno gdzieś w Mikołajkach. 

Ma tam, jak mówią, domek z ogródkiem, 
gdzie spędza chwile wytchnienia krótkie. 
Bo choć to męczy go pewnie nieraz, 
co dzień dla dzieci prezenty zbiera. 

Wreszcie nadchodzi chwila właściwa, 
więc renifery z północy wzywa. 
A za nim sanie, do których Święty 
ostrożnie układa wszystkie prezenty. 

Ruszają sanie, mkną ponad drzewa, 
święty Mikołaj wesoło śpiewa. 
A z sań ku ziemi, w szalonym biegu, 
prezenty lecą, jak płatki śniegu. 

Nad ranem koniec podniebnej jazdy, 
na pożegnanie mrugają gwiazdy. 
I choć to może jedynie bajka, 
Święty Mikołaj śpi w Mikołajkach.