menu

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze dla grupy dzieci 4 letnich Wiewiórki

2017-09-02 15:55:49 (ost. akt: 2024-03-01 20:23:37)

Kręgi tematyczne:

1. W kinie i teatrze
2. Przebudzenie po zimie
3. W wiosennym ogrodzie
4. Od kurnika do świątecznego koszyka



Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc MARZEC dla grupy dzieci 4 letnich.

Dziecko:

• podaje nazwy miejsc i rzeczy na zdjęciach, np. sala kinowa, ekran, widownia, scena, bilet, itp., wie, jak należy zachować się w kinie, teatrze; wciela się w rolę aktora: układa własną bajkę,
• wybiera ubrania i buty, które nosi się wiosną, uzasadnia swój wybór; wie, które ubrania nosi się cały rok,
• opowiada jaka jest pogoda za oknem; wie, że zima się kończy, a zaczyna się wiosna; wie, że ten czas w przyrodzie nazywamy „przedwiośniem”, rozumie, że pogoda jest zmienna,
• opowiada jakie kolory kojarzą mu się z wiosną, jakie zna wiosenne kwiaty itp.,
• nazwa pogodę przedstawioną na zdjęciach – bezchmurne niebo, opady deszczu, śniegu, itp., wskazuje zdjęcie pogody, która najbardziej przypomina aktualny stan za oknem,
• ogląda zdjęcia ptaków: bocian, żuraw, gęś itp., omawia ich wygląd,
• ogląda i nazywa narzędzia ogrodnicze: łopata, grabie, taczka, konewka, wiadro, itp. próbuje wyjaśnić do czego służą,
• wie, jakie są kolejne etapy sadzeni roślin, rozumie słowa: zagrabić, przekopać itp., wie, czego roślina potrzebuje do wzrostu - światła, wody, itp.,
• wie, czym zajmuje się rolnik, wskazuje zdjęcia zwierząt, które żyją w gospodarstwie rolnym (kura, kaczka, gęś, koń, krowa, świnia), opisuje wygląd zwierząt,
• zna tradycje i zwyczaje wielkanocne: przedświąteczne porządki, przygotowanie pisanek, święcenie koszyczka, wielkanocne śniadanie, śmigus – dyngus,
• konstruuje różne budowle z klocków według wzoru i własnego pomysłu,
• potrafi rozwiązać zagadkę słowną; wskazuje odpowiedź na obrazku,
• układa historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń; opowiada co się dzieje na obrazkach,
• liczy w zakresie 5, nie pomija żadnego elementu; ustala wynik dodawania
i odejmowania: dokłada lub zabiera i liczy przedmioty,
• wykonuje prace plastyczne: maluje farbami, rysuje kredkami, lepi z plasteliny,
• spaceruje po ogrodzie przedszkolnym, w pobliżu przedszkola; porusza się parami zachowując bezpieczeństwo,
• nauczy się piosenek: „Wszystkie rączki w górze”, „Pani Wiosna”, oraz wiersze: „Kwiaty wiosny”, „Pisanki”.


Marzec w wierszu i piosence:

Wiersz: „Kwiaty wiosny”

Krokus, hiacynt i tulipan
wiosnę chciały dziś powitać.
Wdzięcznie wszystkim się kłaniają
między sobą coś szeptają.

Nagle deszczyk je podlewa,
miło szumią wkoło drzewa.
Do słoneczka główki wznoszą
o promyki ciepłe proszą.

Wiersz „Pisanki”
Krystyna Różecka


Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Piosenka: „Wszystkie rączki w górę”

1. Wszystkie rączki w górze,
tralalalala,
Uśmiechniętą buzię
każdy tutaj ma!

Ref.: Na dzień dobry powiedz: „Cześć!”
i się przytul jeśli chcesz.
Zaklaszcz ze mną raz, dwa, trzy!
I żółwika przybij mi!

2. Gdy śniadanko zjemy,
tralalalala!
Bawić się będziemy
razem – na 102!
Ref.: Na dzień dobry powiedz: „Cześć!”…

Piosenka: „Pani Wiosna”

Przyszła pani wiosna
To pora roku jest radosna
Słońcem świat okryła
I szarą zimę przegoniła

Ref. Wiosna, wiosna wkoło nas
Już się zazielenił las
Wiosną robi się wesoło
Bo to piękny czas

Przyszła pani wiosna
To pora roku jest radosna
Śnieg w wodę zmieniła
Na drzewach pąki rozwiesiła