Krąg tematyczny:
Od kurnika do wielkanocnego koszyka.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc KWIECIEŃ dla grupy dzieci 4 letnich.
Dziecko:
- bierze udział w zabawach ruchowych, wykonuje polecenia N., reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje dźwięki i ruchy, śpiewa i tańczy;
- bierze udział w zabawach plastyczno- technicznych;
- bierze udział w zabawach logopedycznych;
- określa i porównuje liczebność zbiorów, stosuje pojęcia: mniej, więcej, tyle samo;
- tworzy budowle przestrzenne, łącząc klocki różnych wielkości i kształtów;
- próbuje rysować proste wzory po śladzie;
- przelicza elementy w zbiorach porównuje liczebność;
- wymienia zwierzęta hodowlane: kura, indyk, kogut, kaczka, świnia itp.
- obserwuje wybrane zwierzęta hodowlane np. kurę – upierzenie, sposób odżywiania, poruszania się
- wie, że należy zachować ostrożność w kontaktach ze zwierzętami, że pisklęta wykluwają się z jajek
- poznaje zwyczaje i obrzędy związane ze świętami wielkanocnymi np. przedświąteczne porządki, przygotowywanie pisanek, święcenie pokarmów, wysiewanie owsa i rzeżuchy, śniadanie wielkanocne i charakterystyczne potrawy (żurek z kiełbasą, baby i mazurki ,dzielenie się jajkiem), śmigus – dyngus
- układa rymy do podanych wyrazów np. kot- płot, itp.
- wie, na czym polega obieg wody w przyrodzie (od parowania pod wpływem ciepła, poprzez skraplanie się wody i powstawanie chmur) do opadów;
- rozpoznaje i nazywa sadzone kwiaty;
- dokonuje pomiaru długości: stopą, liną;
- śpiewa piosenki: „Wełniany baranek”, „Wielkie sprzątanie”, recytuje wiersz „Łąka”
- obserwuje środowisko przyrodnicze wiosną: pojawiające się pąki na drzewach i krzewach, opady deszczu, niebo i chmury, pojawiające się słońce, określały temperaturę powietrza( jest ciepło), zachowanie ptaków( budki lęgowe, gniazda, przyloty ptaków)
- przygotuje stroik wielkanocny na kiermasz
Kwiecień w wierszu i piosence:
Wiersz: „Łąka”
I.R. Salach
Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek, o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
Piosenka: „Wełniany baranek”
sł. J. Bałkowski, muz. A. Markiewicz
1.Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Lali la, lali la, lali la. /bis
Ref. Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Lali la, lali la, lali la. /bis
2. Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Lali la, lali la, la la.
Ref. Wełniane masz …
Piosenka: „Wielkie sprzątanie”
sł. i muz. J. Bernat
1.W lesie na polanie
Dziś ważne zebranie
Wzięły się zwierzęta
Za wielkie sprzątanie
Ref. Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Pracujemy, ile tchu
Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Zaraz czysto będzie tu!
2.Mrówka ze ślimaczkiem
Sprzątają pod krzaczkiem
A żabki z wiewiórką
W strumyku za górką
3.Zbierają sikorki
Papierki i worki
A maleńkie muszki
Butelki i puszki
4. Kosy pogwizdują
I śmieci pakują
A niedźwiadek z liskiem
Sortują je wszystkie
5.A gdy posprzątały
Ten list nam wysłały
Pamiętajcie dzieci
By w lesie nie śmiecić
Od kurnika do wielkanocnego koszyka.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc KWIECIEŃ dla grupy dzieci 4 letnich.
Dziecko:
- bierze udział w zabawach ruchowych, wykonuje polecenia N., reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje dźwięki i ruchy, śpiewa i tańczy;
- bierze udział w zabawach plastyczno- technicznych;
- bierze udział w zabawach logopedycznych;
- określa i porównuje liczebność zbiorów, stosuje pojęcia: mniej, więcej, tyle samo;
- tworzy budowle przestrzenne, łącząc klocki różnych wielkości i kształtów;
- próbuje rysować proste wzory po śladzie;
- przelicza elementy w zbiorach porównuje liczebność;
- wymienia zwierzęta hodowlane: kura, indyk, kogut, kaczka, świnia itp.
- obserwuje wybrane zwierzęta hodowlane np. kurę – upierzenie, sposób odżywiania, poruszania się
- wie, że należy zachować ostrożność w kontaktach ze zwierzętami, że pisklęta wykluwają się z jajek
- poznaje zwyczaje i obrzędy związane ze świętami wielkanocnymi np. przedświąteczne porządki, przygotowywanie pisanek, święcenie pokarmów, wysiewanie owsa i rzeżuchy, śniadanie wielkanocne i charakterystyczne potrawy (żurek z kiełbasą, baby i mazurki ,dzielenie się jajkiem), śmigus – dyngus
- układa rymy do podanych wyrazów np. kot- płot, itp.
- wie, na czym polega obieg wody w przyrodzie (od parowania pod wpływem ciepła, poprzez skraplanie się wody i powstawanie chmur) do opadów;
- rozpoznaje i nazywa sadzone kwiaty;
- dokonuje pomiaru długości: stopą, liną;
- śpiewa piosenki: „Wełniany baranek”, „Wielkie sprzątanie”, recytuje wiersz „Łąka”
- obserwuje środowisko przyrodnicze wiosną: pojawiające się pąki na drzewach i krzewach, opady deszczu, niebo i chmury, pojawiające się słońce, określały temperaturę powietrza( jest ciepło), zachowanie ptaków( budki lęgowe, gniazda, przyloty ptaków)
- przygotuje stroik wielkanocny na kiermasz
Kwiecień w wierszu i piosence:
Wiersz: „Łąka”
I.R. Salach
Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek, o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
Piosenka: „Wełniany baranek”
sł. J. Bałkowski, muz. A. Markiewicz
1.Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Lali la, lali la, lali la. /bis
Ref. Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Lali la, lali la, lali la. /bis
2. Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Lali la, lali la, la la.
Ref. Wełniane masz …
Piosenka: „Wielkie sprzątanie”
sł. i muz. J. Bernat
1.W lesie na polanie
Dziś ważne zebranie
Wzięły się zwierzęta
Za wielkie sprzątanie
Ref. Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Pracujemy, ile tchu
Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Zaraz czysto będzie tu!
2.Mrówka ze ślimaczkiem
Sprzątają pod krzaczkiem
A żabki z wiewiórką
W strumyku za górką
3.Zbierają sikorki
Papierki i worki
A maleńkie muszki
Butelki i puszki
4. Kosy pogwizdują
I śmieci pakują
A niedźwiadek z liskiem
Sortują je wszystkie
5.A gdy posprzątały
Ten list nam wysłały
Pamiętajcie dzieci
By w lesie nie śmiecić