Krąg tematyczny:
„Jesień wokół nas”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc PAŹDZIERNIK dla grupy dzieci 6 letnich
Dziecko:
• poznaje charakterystyczne cechy jesieni, kształtuje umiejętność obserwowania otaczającej rzeczywistości, , wzbogaca słownictwo,
• opowiada o swoich przeżyciach, także w formie plastycznej, dzieli się na forum emocjami, odczuciami, kształtuje wrażliwości i umiejętność dostrzegania piękna otaczającego świata, kolorystyki jesiennego krajobrazu,
• poznaje litery a,A, o,O, M, m, e,E, doskonali umiejętność analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, rozwija wrażliwość słuchową,
• rozwija koordynację wzrokowo – słuchową, kształtuje umiejętność pracy w grupie,
• bierze udział w zabawach rytmicznych,
• poznaje nazwy drzew i ich owoców,
• kształtuje umiejętności prawidłowego przeliczania, klasyfikowania przedmiotów wg dwóch cech, określania liczebnikiem zbioru elementów, ćwiczy dodawanie i odejmowanie na liczmanach,
• poznaje wiersz „Jeż”; piosenki: „Dary jesieni”, „Przygotowania do zimy”,
• rozwija słuch muzyczny i swoje , zdolności wokalne, doskonali poczucie rytmu, wzbogaca słownictwo, doskonali pamięć,
• rozwija sprawność manualną, pomysłowość i inwencję twórczą, dba o porządek wokół siebie i staranne wykonywanie prac,
• wie, które zwierzęta i zapadają w sen zimowy, buduje więź emocjonalną z przyrodą, kształtuje szacunek do niej i jej znaczenie, interesuje się światem przyrody rodzimej i egzotycznej, zna sposoby przygotowania do zimy przez owady,
• próbuje samodzielnie odczytywać sylaby i krótkie wyrazy,
• doskonali umiejętności radzenia sobie ze stresem, z porażką,
• poznaje nazwy grzybów jadalnych i niejadalnych, dostrzega korzyści z lasu,
• kształtuje umiejętności dokładnego wycinania po linii prostej i falistej różnych materiałów,
• rozumie znaczenie robienia zapasów zimowych, zna nazwy miejsc do przechowywania zapasów,
• potrafi poruszać się w rzędach z zachowaniem równych odstępów
• świętuje Dzień Dziewczynek, Dzień Edukacji Narodowej, urodziny październikowych jubilatów
Październik w wierszu i piosence:
Piosenka: „Dary jesieni”
słowa i muzyka: J. Kucharczyk
1. Jesień już się rozgościła w sadzie i ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie. / bis
2. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać trzeba.
3. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
Piosenka: „Przygotowania do zimy”
słowa i muzyka: J. Kucharczyk
1. Już bociany i jaskółki
są daleko, w ciepłych krajach,
jednak dużo różnych zwierząt
w zimie właśnie tu zostaje.
Ref.: Ma wiewiórka już spiżarnię
pełną szyszek i orzechów,
niedźwiedź szuka legowiska,
jeż się ukrył w suchych liściach.
2. Dni zimowe są tak mroźne
i wokoło śniegu tyle,
a sikorki, wróble, gile
muszą jakoś przetrwać zimę.
Ref.: Ma wiewiórka już spiżarnię
pełną szyszek i orzechów,
niedźwiedź szuka legowiska,
jeż się ukrył w suchych liściach.
Wiersz „Jeż”
Michał Jankowiak
Tupie w trawie jakiś zwierz,
Toż to drepcze mały jeż,
Gdy się zbliżysz stroszy igły,
Nie da się pogłaskać nigdy.
Chodź do mnie jeżyku mały,
Nie bądź taki spięty cały,
Dam ci gruszkę, jabłek sześć,
Byś na grzbiecie miał co nieść.
Człapie w krzaczki pomalutku,
Chrupie coś tam po cichutku,
W liściach ryjek sprytnie chowa,
To kryjówka jest jeżowa.
Co tam sobie, jeżu jesz?
Jakiś owoc, może bez?
Takich rzeczy on nie jada,
Chętniej schrupałby owada
„Jesień wokół nas”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc PAŹDZIERNIK dla grupy dzieci 6 letnich
Dziecko:
• poznaje charakterystyczne cechy jesieni, kształtuje umiejętność obserwowania otaczającej rzeczywistości, , wzbogaca słownictwo,
• opowiada o swoich przeżyciach, także w formie plastycznej, dzieli się na forum emocjami, odczuciami, kształtuje wrażliwości i umiejętność dostrzegania piękna otaczającego świata, kolorystyki jesiennego krajobrazu,
• poznaje litery a,A, o,O, M, m, e,E, doskonali umiejętność analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, rozwija wrażliwość słuchową,
• rozwija koordynację wzrokowo – słuchową, kształtuje umiejętność pracy w grupie,
• bierze udział w zabawach rytmicznych,
• poznaje nazwy drzew i ich owoców,
• kształtuje umiejętności prawidłowego przeliczania, klasyfikowania przedmiotów wg dwóch cech, określania liczebnikiem zbioru elementów, ćwiczy dodawanie i odejmowanie na liczmanach,
• poznaje wiersz „Jeż”; piosenki: „Dary jesieni”, „Przygotowania do zimy”,
• rozwija słuch muzyczny i swoje , zdolności wokalne, doskonali poczucie rytmu, wzbogaca słownictwo, doskonali pamięć,
• rozwija sprawność manualną, pomysłowość i inwencję twórczą, dba o porządek wokół siebie i staranne wykonywanie prac,
• wie, które zwierzęta i zapadają w sen zimowy, buduje więź emocjonalną z przyrodą, kształtuje szacunek do niej i jej znaczenie, interesuje się światem przyrody rodzimej i egzotycznej, zna sposoby przygotowania do zimy przez owady,
• próbuje samodzielnie odczytywać sylaby i krótkie wyrazy,
• doskonali umiejętności radzenia sobie ze stresem, z porażką,
• poznaje nazwy grzybów jadalnych i niejadalnych, dostrzega korzyści z lasu,
• kształtuje umiejętności dokładnego wycinania po linii prostej i falistej różnych materiałów,
• rozumie znaczenie robienia zapasów zimowych, zna nazwy miejsc do przechowywania zapasów,
• potrafi poruszać się w rzędach z zachowaniem równych odstępów
• świętuje Dzień Dziewczynek, Dzień Edukacji Narodowej, urodziny październikowych jubilatów
Październik w wierszu i piosence:
Piosenka: „Dary jesieni”
słowa i muzyka: J. Kucharczyk
1. Jesień już się rozgościła w sadzie i ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie. / bis
2. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać trzeba.
3. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
Piosenka: „Przygotowania do zimy”
słowa i muzyka: J. Kucharczyk
1. Już bociany i jaskółki
są daleko, w ciepłych krajach,
jednak dużo różnych zwierząt
w zimie właśnie tu zostaje.
Ref.: Ma wiewiórka już spiżarnię
pełną szyszek i orzechów,
niedźwiedź szuka legowiska,
jeż się ukrył w suchych liściach.
2. Dni zimowe są tak mroźne
i wokoło śniegu tyle,
a sikorki, wróble, gile
muszą jakoś przetrwać zimę.
Ref.: Ma wiewiórka już spiżarnię
pełną szyszek i orzechów,
niedźwiedź szuka legowiska,
jeż się ukrył w suchych liściach.
Wiersz „Jeż”
Michał Jankowiak
Tupie w trawie jakiś zwierz,
Toż to drepcze mały jeż,
Gdy się zbliżysz stroszy igły,
Nie da się pogłaskać nigdy.
Chodź do mnie jeżyku mały,
Nie bądź taki spięty cały,
Dam ci gruszkę, jabłek sześć,
Byś na grzbiecie miał co nieść.
Człapie w krzaczki pomalutku,
Chrupie coś tam po cichutku,
W liściach ryjek sprytnie chowa,
To kryjówka jest jeżowa.
Co tam sobie, jeżu jesz?
Jakiś owoc, może bez?
Takich rzeczy on nie jada,
Chętniej schrupałby owada