Kręgi tematyczne:
1. „W przedszkolu”
2. „Moja droga do przedszkola”
3. „Nadeszła jesień”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc WRZESIEŃ dla grupy dzieci 6 letnich
Dziecko:
– podejmuje działania związane z poznawaniem siebie, w tym z odkrywaniem swoich zdolności, zainteresowań mocnych stron, trudności
– podejmuje próby wartościowania własnych i cudzych zachowań
– ustala wspólnie z kolegami kodeks grupowy, akceptuje konieczność przestrzegania ustalonych zasad postępowania
– przestrzega zasady poruszania się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej
– uczestniczy w wycieczce na skrzyżowanie świetlne
– określa charakter jesiennej pogody i występujące zjawiska atmosferyczne
– rozróżnia poznane rośliny i zwierzęta w wybranych ekosystemach; park, las
– układa zdania, rozdziela je na wyrazy i porównuje liczbę wyrazów w zdaniach
– dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– wyodrębnia głoski w słowach na początku, końcu i w środku wyrazu
– czyta całościowo wyrazy, wyrażenia i proste zdania związane z realizowaną tematyką
– poznaje małą i wielką literę o O i a A drukowaną i pisaną
– wykonuje zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania związane z doskonaleniem orientacji przestrzennej, ogólnej motoryki, sprawności manualnej oraz koordynacji wrokowo – ruchowej, pamięci ruchowej i wzrokowej
– dostrzega oś symetrii swojej sylwetki, różnicuje lewą i prawą stronę ciała, wskazuje prawą
i lewą stronę ciała osoby stojącej naprzeciw
– liczy od dowolnego miejsca, np. siedem, osiem, itd. Liczy z dowolnego miejsca wspak np. siedem, sześć, pięć
– poznaje graficzny zapis liczby 1,2,3,4
– odwzorowuje liczebność zbioru za pomocą liczmanów, rysowania kresek na papierze, klaskania itp.
– bierze udział w obchodach Dnia Przedszkolaka
– świętuje Dzień Chłopca i urodziny dzieci, które urodziły się w sierpniu i wrześniu
– nauczy się wierszy” „Zasady przedszkolaka”, „Kolorowy bukiet” i piosenek: „Do przedszkola”, „Uwaga – czerwone światło!”
Wrzesień w wierszu i piosence:
Wiersz „Zasady przedszkolaka”
Kto chce pani coś powiedzieć;
Zaśpiewać piosenkę
wie, że najpierw w górę
trzeba unieść rękę.
Czarodziejskie słowa:
„proszę, przepraszam, dziękuję”
mówmy jak najczęściej!
To nic nie kosztuje
Tak jak co dzień – po zabawie
trzeba sprzątnąć salę.
Poustawiać na swych miejscach:
Misie, klocki, lale…
Choć na dworze jest pochmurno
dzieci dobrze o tym wiedzą,
że od razu jest przyjemniej
gdy miłego coś powiedzą.
Nie lubimy hałasować
bo od tego boli głowa.
Gdy głośno krzyczymy,
innych dzieci nie słyszymy.
Każde pewnie o tym wie:
stolik z krzesłem lubią się.
My ich tajemnicę znamy.
Krzesło zawsze przysuwamy.
Stoi kosz w kącie sali
i czeka na dzieci.
Zawsze chętnie im się chwali,
że lubi jeść śmieci.
Przed jedzeniem, po zabawie
trzeba dobrze umyć ręce.
Nie chlapiemy się – bo chcemy,
by porządek był w łazience.
Wiersz „Kolorowy bukiet”
Do parku przyszły
z przedszkola dzieci,
chcą zrobić z liści bukiecik.
Pod dębem leżą
brązowe liście.
Liści pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.
Liski czerwone
jak malinowe,
leża pod klonem
i pod kasztanowcem.
Serduszka złote
spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
ozdobi dzieciom
całe przedszkole.
Piosenka „Do przedszkola”
1. Rano budzę się, jaki piękny to czas,
słonce wstało już, a więc pora wstać.
Szybko myję się, jem śniadanie i już
gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola
jak cudownie tutaj mija czas.
Do przedszkola, do przedszkola
o tym już od rana marzy każdy z nas.
2. Pani czeka już i koledzy są,
siadam w kole – to magiczny nasz krąg.
Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś –
i bawimy się, więc przychodzę co dzień.
Piosenka „Uwaga- czerwone światło!”
1. Czy to duże miasto,
wioska czy osada,
kto uważnie chodzi,
ten pod nic nie wpada!
Kolorowe światła
obok skrzyżowania:
jedno iść pozwala,
drugie iść zabrania.
Bądźmy ostrożni!
Bądźmy ostrożni!
2. Przejście przez ulicę
nie jest trudną sprawą.
Najpierw spójrzmy w lewo,
potem spójrzmy w prawo!
Jeśli nic nie jedzie,
można iść bezpiecznie.
Ten drogowy przepis
trzeba znać koniecznie.
Bądźmy uważni!
1. „W przedszkolu”
2. „Moja droga do przedszkola”
3. „Nadeszła jesień”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc WRZESIEŃ dla grupy dzieci 6 letnich
Dziecko:
– podejmuje działania związane z poznawaniem siebie, w tym z odkrywaniem swoich zdolności, zainteresowań mocnych stron, trudności
– podejmuje próby wartościowania własnych i cudzych zachowań
– ustala wspólnie z kolegami kodeks grupowy, akceptuje konieczność przestrzegania ustalonych zasad postępowania
– przestrzega zasady poruszania się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej
– uczestniczy w wycieczce na skrzyżowanie świetlne
– określa charakter jesiennej pogody i występujące zjawiska atmosferyczne
– rozróżnia poznane rośliny i zwierzęta w wybranych ekosystemach; park, las
– układa zdania, rozdziela je na wyrazy i porównuje liczbę wyrazów w zdaniach
– dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej
– wyodrębnia głoski w słowach na początku, końcu i w środku wyrazu
– czyta całościowo wyrazy, wyrażenia i proste zdania związane z realizowaną tematyką
– poznaje małą i wielką literę o O i a A drukowaną i pisaną
– wykonuje zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania związane z doskonaleniem orientacji przestrzennej, ogólnej motoryki, sprawności manualnej oraz koordynacji wrokowo – ruchowej, pamięci ruchowej i wzrokowej
– dostrzega oś symetrii swojej sylwetki, różnicuje lewą i prawą stronę ciała, wskazuje prawą
i lewą stronę ciała osoby stojącej naprzeciw
– liczy od dowolnego miejsca, np. siedem, osiem, itd. Liczy z dowolnego miejsca wspak np. siedem, sześć, pięć
– poznaje graficzny zapis liczby 1,2,3,4
– odwzorowuje liczebność zbioru za pomocą liczmanów, rysowania kresek na papierze, klaskania itp.
– bierze udział w obchodach Dnia Przedszkolaka
– świętuje Dzień Chłopca i urodziny dzieci, które urodziły się w sierpniu i wrześniu
– nauczy się wierszy” „Zasady przedszkolaka”, „Kolorowy bukiet” i piosenek: „Do przedszkola”, „Uwaga – czerwone światło!”
Wrzesień w wierszu i piosence:
Wiersz „Zasady przedszkolaka”
Kto chce pani coś powiedzieć;
Zaśpiewać piosenkę
wie, że najpierw w górę
trzeba unieść rękę.
Czarodziejskie słowa:
„proszę, przepraszam, dziękuję”
mówmy jak najczęściej!
To nic nie kosztuje
Tak jak co dzień – po zabawie
trzeba sprzątnąć salę.
Poustawiać na swych miejscach:
Misie, klocki, lale…
Choć na dworze jest pochmurno
dzieci dobrze o tym wiedzą,
że od razu jest przyjemniej
gdy miłego coś powiedzą.
Nie lubimy hałasować
bo od tego boli głowa.
Gdy głośno krzyczymy,
innych dzieci nie słyszymy.
Każde pewnie o tym wie:
stolik z krzesłem lubią się.
My ich tajemnicę znamy.
Krzesło zawsze przysuwamy.
Stoi kosz w kącie sali
i czeka na dzieci.
Zawsze chętnie im się chwali,
że lubi jeść śmieci.
Przed jedzeniem, po zabawie
trzeba dobrze umyć ręce.
Nie chlapiemy się – bo chcemy,
by porządek był w łazience.
Wiersz „Kolorowy bukiet”
Do parku przyszły
z przedszkola dzieci,
chcą zrobić z liści bukiecik.
Pod dębem leżą
brązowe liście.
Liści pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.
Liski czerwone
jak malinowe,
leża pod klonem
i pod kasztanowcem.
Serduszka złote
spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
ozdobi dzieciom
całe przedszkole.
Piosenka „Do przedszkola”
1. Rano budzę się, jaki piękny to czas,
słonce wstało już, a więc pora wstać.
Szybko myję się, jem śniadanie i już
gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola
jak cudownie tutaj mija czas.
Do przedszkola, do przedszkola
o tym już od rana marzy każdy z nas.
2. Pani czeka już i koledzy są,
siadam w kole – to magiczny nasz krąg.
Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś –
i bawimy się, więc przychodzę co dzień.
Piosenka „Uwaga- czerwone światło!”
1. Czy to duże miasto,
wioska czy osada,
kto uważnie chodzi,
ten pod nic nie wpada!
Kolorowe światła
obok skrzyżowania:
jedno iść pozwala,
drugie iść zabrania.
Bądźmy ostrożni!
Bądźmy ostrożni!
2. Przejście przez ulicę
nie jest trudną sprawą.
Najpierw spójrzmy w lewo,
potem spójrzmy w prawo!
Jeśli nic nie jedzie,
można iść bezpiecznie.
Ten drogowy przepis
trzeba znać koniecznie.
Bądźmy uważni!