Krąg tematyczny:
Grudniowy, zimowy czas.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc GRUDZIEŃ dla grupy dzieci 3 letnich
Dziecko:
-używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę;
-nazywa aktualną porę roku – ZIMA;
-szanuje zabawki i odkłada je na wyznaczone miejsce;
- określa położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała, używając wyrażeń: przede mną, za mną, obok mnie;
-wskazuje i nazywa położenie przedmiotów w przestrzeni: na, obok, w, pod, nad;
-wyklaskuje, wytupuje, wystukuje prosty rytm;
-odgrywa scenki sytuacyjne oraz wie, jak należy się zachować w różnych sytuacjach;
-uczestniczy w zabawach ruchowych: przechodzi i przeskakuje przez wyznaczone linie, wspina się na przygotowane przedmioty, czworakuje na wprost, próbuje złapać oburącz piłkę, wykonuje skłony tułowia w przód;
-rytmizuje rymowankę z jednoczesnym tupaniem lub/i klaskaniem;
-wykonuje prace plastyczne: maluje farbami, rysuje kredkami, lepi dowolne formy z plasteliny, tworzy kompozycje z materiałów naturalnych;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe instrumenty perkusyjne tj.: grzechotka, tamburyn, janczary;
- łączy elementy według wybranej cechy; przelicza elementy w zbiorze;
-potrafi wskazać ubiór odpowiedni do pogody;
- ogląda i słucha w skupieniu krótkie opowiadanie prezentowane w teatrzyku pudełkowym;
- prawidłowo używa zwrotów jasno, ciemno;
- uważnie słucha listu, poznaje nową formę komunikacji jaką jest list;
- zna etapy wykonania świątecznych pierników; wałkuje, miesza, ugniata ciasto przygotowując pierniki;
- wypowiada się na temat zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów kuchennych;
- zna etapy pakowania świątecznych prezentów;
- przełamuje leki i nieśmiałość, wykazuje się umiejętnościami aktorskimi stosując odpowiednia mimikę i ruchy;
- układa zastawę stołowa, przygotowuje stół wigilijny, pomięta o dodatkowym miejscu dla dodatkowego gościa;
- rozpoznaje i nazywa emocje tj. radość, smutek, strach, złość;
-układa historyjkę obrazkową z 3 elementów
- wykonuje proste eksperymenty; formułuje proste wnioski.
Grudzień w wierszu i piosence:
Wiersz „Choinka”
M. Majchrzak
Jak najjaśniej świeć choinko (zatoczyć ruch ręką)
Małym córkom, (pokazać dziewczynki)
Małym synkom (pokazać chłopców)
Dużym tatom (wspięcie na palce)
Mamom bliskim (skrzyżować ręce na piersiach)
Świeć choinko, świeć nam wszystkim (rozłożenie rąk)
Piosenka „Pani Zima”
sł. i muz. B. Forma
1. Patrzcie, patrzcie, zima biała
wszystko śniegiem zasypała.
Ref. Dzyń, dzyń, dzyń, buch, buch, buch,
leci z nieba biały puch.
2. Dzieci już witają zimę,
każdy ma wesołą minę.
Ref. Dzyń…
3. Mknie na sankach z dziećmi zima,
zaraz w zaspie się zatrzyma.
Ref. Dzyń …
Piosenka „Tupu tup po śniegu”
1. Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem
Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x
2. Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
Ref. Tupu, tup…
Grudniowy, zimowy czas.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc GRUDZIEŃ dla grupy dzieci 3 letnich
Dziecko:
-używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę;
-nazywa aktualną porę roku – ZIMA;
-szanuje zabawki i odkłada je na wyznaczone miejsce;
- określa położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała, używając wyrażeń: przede mną, za mną, obok mnie;
-wskazuje i nazywa położenie przedmiotów w przestrzeni: na, obok, w, pod, nad;
-wyklaskuje, wytupuje, wystukuje prosty rytm;
-odgrywa scenki sytuacyjne oraz wie, jak należy się zachować w różnych sytuacjach;
-uczestniczy w zabawach ruchowych: przechodzi i przeskakuje przez wyznaczone linie, wspina się na przygotowane przedmioty, czworakuje na wprost, próbuje złapać oburącz piłkę, wykonuje skłony tułowia w przód;
-rytmizuje rymowankę z jednoczesnym tupaniem lub/i klaskaniem;
-wykonuje prace plastyczne: maluje farbami, rysuje kredkami, lepi dowolne formy z plasteliny, tworzy kompozycje z materiałów naturalnych;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe instrumenty perkusyjne tj.: grzechotka, tamburyn, janczary;
- łączy elementy według wybranej cechy; przelicza elementy w zbiorze;
-potrafi wskazać ubiór odpowiedni do pogody;
- ogląda i słucha w skupieniu krótkie opowiadanie prezentowane w teatrzyku pudełkowym;
- prawidłowo używa zwrotów jasno, ciemno;
- uważnie słucha listu, poznaje nową formę komunikacji jaką jest list;
- zna etapy wykonania świątecznych pierników; wałkuje, miesza, ugniata ciasto przygotowując pierniki;
- wypowiada się na temat zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów kuchennych;
- zna etapy pakowania świątecznych prezentów;
- przełamuje leki i nieśmiałość, wykazuje się umiejętnościami aktorskimi stosując odpowiednia mimikę i ruchy;
- układa zastawę stołowa, przygotowuje stół wigilijny, pomięta o dodatkowym miejscu dla dodatkowego gościa;
- rozpoznaje i nazywa emocje tj. radość, smutek, strach, złość;
-układa historyjkę obrazkową z 3 elementów
- wykonuje proste eksperymenty; formułuje proste wnioski.
Grudzień w wierszu i piosence:
Wiersz „Choinka”
M. Majchrzak
Jak najjaśniej świeć choinko (zatoczyć ruch ręką)
Małym córkom, (pokazać dziewczynki)
Małym synkom (pokazać chłopców)
Dużym tatom (wspięcie na palce)
Mamom bliskim (skrzyżować ręce na piersiach)
Świeć choinko, świeć nam wszystkim (rozłożenie rąk)
Piosenka „Pani Zima”
sł. i muz. B. Forma
1. Patrzcie, patrzcie, zima biała
wszystko śniegiem zasypała.
Ref. Dzyń, dzyń, dzyń, buch, buch, buch,
leci z nieba biały puch.
2. Dzieci już witają zimę,
każdy ma wesołą minę.
Ref. Dzyń…
3. Mknie na sankach z dziećmi zima,
zaraz w zaspie się zatrzyma.
Ref. Dzyń …
Piosenka „Tupu tup po śniegu”
1. Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem
Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x
2. Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
Ref. Tupu, tup…