Kręgi tematyczne:
1. Mała i duża Ojczyzna.
2. Przygotowania do zimy.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc LISTOPAD dla grupy dzieci 3 letnich
Dziecko:
• Rozumie znaczenie i odczuwa szacunek do symboli narodowych: flaga
• Rozróżnia i nazywa zjawiska atmosferyczne, kojarząc je z pogodą: pada deszcz, wieje wiatr; potrafi opisać siłę wiatru: lekki wiaterek, silny wiatr
• Zauważa, że po deszczu jest mokro i powstają kałuże
• Dostrzega zmiany w wyglądzie drzew, opadające liście
• Bierze udział w: „Dniu postaci z Bajek”, zabawach zorganizowanych z okazji „Dnia pluszowego misia”, „Andrzejkach na wesoło” i urodzinach dzieci
• Uczy się wiersza: „Deszczowe zwierzaki” i piosenek „Kolorowe listki”, „Przyjaciel”
• Dobiera obrazki odpowiadające usłyszanym odgłosom, np. psa, kota…
• Nabywa umiejętności rozróżniania dźwięków z najbliższego otoczenia, np. dzwonek telefonu, pukanie do drzwi, jadący samochód…
• Poznaje instrumenty perkusyjne: marakas, kołatka, bębenek oraz sposób wydobywania z nich dźwięków
• Słucha utworów literackich przedstawianych przez nauczycielkę – odpowiada na proste pytania
• Zapamiętuje i reaguje na umowne gesty w zabawach prowadzonych przez nauczycielkę
• Rozróżnia kształt koła i nazywa je – wyszukuje przedmioty w kształcie koła spośród innych
• Układa kompozycje z płaskich figur geometrycznych
• Liczy w zakresie 3 i dalej, posługuje się liczebnikami głównymi, używa ich
w naturalnych sytuacjach (poprawne wypowiadanie liczebników, dotykanie lub wskazywanie kolejnych przedmiotów, liczenie palców u rąk)
• Wykonuje rzuty w przód oburącz i jednorącz (ręką prawą i lewą)
• Ustawia się w rzędzie z chwytem rąk i bez chwytu rąk – reaguje na sygnały słowne
• Rysuje na temat dowolny kredkami pastelowymi, formuje z plasteliny wałeczki, maluje na dużych i małych powierzchniach kartki
• Bawi się i spaceruje w ogrodzie przedszkolnym, porusza się parami
i zachowuje bezpieczeństwo
Listopad w wierszu i piosence:
Wiersz: Deszczowe zwierzaki
Dorota Gellner
Deszczowy baranek,
deszczowy pudelek,
deszczowe zwierzaki
z deszczowych kropelek.
Mają worki z kałużami,
parasole za uszami.
Ciągną wielkie srebrne kosze,
w koszach rynny i kalosze.
Skaczą sobie raz i dwa!
Na organkach deszcz im gra!
Piosenka: Kolorowe listki
sł. D. Jagiełło, muz. K. Jagiełło
1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło
szu, szu , szu wirowały w koło. / bis
2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis
3. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają. / bis
Piosenka: Przyjaciel
sł. i muz. Bożena Forma
1.Mam małego pieska,
w mym pokoju mieszka.
Kiedy kładę się do łóżka,
śpiewam mu do uszka.
Ref.: Przyjaciela mam
i nie jestem sam.
2. Z mamą dbam o niego,
jest moim kolegą.
Piesku, cieszę się ogromnie,
że trafiłeś do mnie.
Ref.: Przyjaciela mam…
2.Na rodzinny spacer
drogą, polem, lasem
pieska zawsze zabieramy.
Dobrze, że cię mamy.
Ref.: Przyjaciela mam…
1. Mała i duża Ojczyzna.
2. Przygotowania do zimy.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc LISTOPAD dla grupy dzieci 3 letnich
Dziecko:
• Rozumie znaczenie i odczuwa szacunek do symboli narodowych: flaga
• Rozróżnia i nazywa zjawiska atmosferyczne, kojarząc je z pogodą: pada deszcz, wieje wiatr; potrafi opisać siłę wiatru: lekki wiaterek, silny wiatr
• Zauważa, że po deszczu jest mokro i powstają kałuże
• Dostrzega zmiany w wyglądzie drzew, opadające liście
• Bierze udział w: „Dniu postaci z Bajek”, zabawach zorganizowanych z okazji „Dnia pluszowego misia”, „Andrzejkach na wesoło” i urodzinach dzieci
• Uczy się wiersza: „Deszczowe zwierzaki” i piosenek „Kolorowe listki”, „Przyjaciel”
• Dobiera obrazki odpowiadające usłyszanym odgłosom, np. psa, kota…
• Nabywa umiejętności rozróżniania dźwięków z najbliższego otoczenia, np. dzwonek telefonu, pukanie do drzwi, jadący samochód…
• Poznaje instrumenty perkusyjne: marakas, kołatka, bębenek oraz sposób wydobywania z nich dźwięków
• Słucha utworów literackich przedstawianych przez nauczycielkę – odpowiada na proste pytania
• Zapamiętuje i reaguje na umowne gesty w zabawach prowadzonych przez nauczycielkę
• Rozróżnia kształt koła i nazywa je – wyszukuje przedmioty w kształcie koła spośród innych
• Układa kompozycje z płaskich figur geometrycznych
• Liczy w zakresie 3 i dalej, posługuje się liczebnikami głównymi, używa ich
w naturalnych sytuacjach (poprawne wypowiadanie liczebników, dotykanie lub wskazywanie kolejnych przedmiotów, liczenie palców u rąk)
• Wykonuje rzuty w przód oburącz i jednorącz (ręką prawą i lewą)
• Ustawia się w rzędzie z chwytem rąk i bez chwytu rąk – reaguje na sygnały słowne
• Rysuje na temat dowolny kredkami pastelowymi, formuje z plasteliny wałeczki, maluje na dużych i małych powierzchniach kartki
• Bawi się i spaceruje w ogrodzie przedszkolnym, porusza się parami
i zachowuje bezpieczeństwo
Listopad w wierszu i piosence:
Wiersz: Deszczowe zwierzaki
Dorota Gellner
Deszczowy baranek,
deszczowy pudelek,
deszczowe zwierzaki
z deszczowych kropelek.
Mają worki z kałużami,
parasole za uszami.
Ciągną wielkie srebrne kosze,
w koszach rynny i kalosze.
Skaczą sobie raz i dwa!
Na organkach deszcz im gra!
Piosenka: Kolorowe listki
sł. D. Jagiełło, muz. K. Jagiełło
1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło
szu, szu , szu wirowały w koło. / bis
2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis
3. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają. / bis
Piosenka: Przyjaciel
sł. i muz. Bożena Forma
1.Mam małego pieska,
w mym pokoju mieszka.
Kiedy kładę się do łóżka,
śpiewam mu do uszka.
Ref.: Przyjaciela mam
i nie jestem sam.
2. Z mamą dbam o niego,
jest moim kolegą.
Piesku, cieszę się ogromnie,
że trafiłeś do mnie.
Ref.: Przyjaciela mam…
2.Na rodzinny spacer
drogą, polem, lasem
pieska zawsze zabieramy.
Dobrze, że cię mamy.
Ref.: Przyjaciela mam…