Kręgi tematyczne:
1. „ Kapie, kropi, mży”.
2. „Dbamy o zdrowie”.
3. „ Opiekujemy się zwierzętami”.
4. „ Tutaj rosły paprocie”.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc LISTOPAD dla grupy dzieci 6- letnich
Dziecko:
-bawi się zgodnie z innymi
- precyzyjnie rysuje szlaczki
-zna znak graficzny litery „y”
-dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej prostych wyrazów
-jest sprawne ruchowo
-słucha ze zrozumieniem opowiadania
-wycina po linii prostej o owalnej
-jest zręczne
-czyta wyrazy, pisze po śladzie
-tańczy z wykorzystaniem parasolki
-eksperymentuje z użyciem wody i różnych przedmiotów
-zna właściwości wody
- maluje farbami akwarelowymi
-zna oznaki jesieni
- umie prowadzić kalendarz pogody
-potrafi powiedzieć jak powstaje deszcz
-powtarza rymowankę
-bawi się zgodnie z innymi
-wie, jakie przedmioty pływają a jakie toną
-rozwiązuje zagadki
-wykonuje instrument z różnych materiałów,
-potrafi zinstrumentować wiersz
-samodzielnie wykonuje instrument
-tworzy muzykę
-posługuje się symbolami i wie, co one oznaczają
-zna dni tygodnia
-liczy w dowolnym zakresie
-rozpoznaje rodzaje deszczu
-precyzyjnie rysuje szlaczki
-zna znak graficzny cyfry i liczby 0
-pisze cyfrę 0 po śladzie
-rozumie informacje zawarte w prognozie pogody
-wypełnia kontur parasola plasteliną
-słucha bajki ze zrozumieniem
-wypowiada się pełnym zdaniem
-dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów
-projektuje pracę plastyczną
- buduje kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat
-umie zatańczyć prosty układ taneczny z użyciem wstążki i parasolki
-formułuje wnioski na podstawie obserwacji
-potrafi złożyć formę z papieru wg instrukcji
-kreśli precyzyjnie znaki
-potrafi łączyć przyczynę ze skutkiem
-aktywnie bierze udział w zabawie
-wystukuje rytmicznie rytm
-zna znak graficzny litery k,K
-dokonuje analizy i syntezy wyrazów
-próbuje czytać
-zna zabawy swoich dziadków
-wie co szkodzi, a co pomaga utrzymać dobre zdrowie
-chętnie pisze po śladzie
-potrafi zorganizować bezpieczne zabawy
-pamięta o pracy domowej
-wymyśla różne historie
-rysuje wg własnej wyobraźni
-wypowiada się na określony temat
-dokonuje analizy wyrazów
-zna zasady zdrowego odżywiania
-potrafi zrobić kanapkę i nakryć do stołu
-przestrzega reguł bezpiecznej zabawy
-lepi z plasteliny
-próbuje czytać proste wyrazy
-wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazach
-precyzyjnie wycina
-klasyfikuje wg podanej cechy
-chętnie spożywa owoce i warzywa
-potrafi rytmicznie wypowiadać tekst
- rozumie konieczność ubierania się odpowiednio do panującej aury
-zna figury geometryczne
-pisze literę k,K po śladzie
-przestrzega reguł zabawy
-wie, jak należy dbać o higienę osobistą
-układa zagadkę
-wie co to jest abstrakcja
-komponuje pracę plastyczną
-jest sprawne, zwinne, skoczne
-dodaje i odejmuje w zakresie 5
-precyzyjnie koloruje obrazek
-radzi sobie w sytuacjach życiowych
-poprawnie artykułuje podane głoski
-układa rymy
-rozumie konieczność przyjmowania leków i zastrzyków w trakcie choroby
-tworzy samodzielnie prace plastyczną
-potrafi przewidywać skutki swojego zachowania
-odgaduje dźwięki
-mówi wiersz indywidulanie
-zna pojęcie „para”
-potrafi opowiedzieć o swoim zwierzątku
-wymieni nazwy zwierząt domowych
-zna znak graficzny litery l,L
-wyróżnia głoski w nagłosie , śródgłosie i wygłosie
-próbuje czytać wyrazy
-rysuje postacie z poznanego utworu
-opowiada treść ilustracji
-zna reguły zabawy
-stara się skończyć rozpoczęta grę lub zabawę
-spostrzega słuchowo
-rysuje zwierzę domowe
-dodaje w zakresie 5
-potrafi pracować w małym zespole, potrafi wykonać sylwetę do teatru cieni
-odgrywa role w teatrzyku cieni
-sprawia radość innym
-dokonuje analizy i syntezy słuchowej i sylabowej
-poprawnie artykułuje głoski
-potrafi ulepić zwierzątko z gliny
-utrzymuje porządek
-potrafi odróżnić natężenie dźwięku
-zna nazwy instrumentów
-zna znak graficzny litery l, L
-czyta sylaby, wyrazy, zdania
-zna pojęcie ssak
-słucha ze zrozumieniem baśni
-czyta wyrazy i zdania
-pisze po śladzie
-jest spostrzegawcze
-wypowiada się zdaniami
-zna i posługuje się znakami matematycznymi (,=)
-jest zainteresowane działaniami matematycznymi
-umie grać na dzwonkach
-zagra gamę c-dur na dzwonkach
-potrafi odnaleźć i narysować drogę w labiryncie
-potrafi rozwiązywać zagadki rymowane
-wie, że hałas szkodzi
-zna kierunki prawo, lewo
-rozwiązuje zagadki słuchowe
-potrafi wykonać pracę przestrzenną wg instrukcji
-zna kierunki lewy, prawy
- potrafi grać w domino
- układa zagadki
-wie jak powstał węgiel
-wyciąga wnioski
-zna znak graficzny litery e,E
-czyta samodzielnie wyrazy, zdania
-zachowuje się w sposób bezpieczny
-czyta wyrazy i zdania
-wykonuje prace techniką orgiami
-wyróżnia głoski w nagłosie
-próbuje czytać
-wie, co to jest kopalnia i kto w niej pracuje
-wie, jak powstał węgiel
-rozróżnia stronę: prawą i lewą
-potrafi rysować węglem
-jest bacznym obserwatorem
- interesuje się czytaniem
-układa kształty poznanych liter
-potrafi wymienić przedmioty wchodzące w skład „węglowej rodziny”
-wie, co to jest bryła,
-konstruuje formy przestrzenne z brył
-potrafi zagrać akompaniament do podanego utworu muzycznego
-precyzyjnie kreśli wzory i szlaczki
-nie wychodzi za linię w czasie kolorowania
-precyzyjni rysuje szlaczki
-wie, jak wyglądały niektóre dinozaury
-konstruuje ciekawe rzeźby
-wydziera z papieru różne formy
-rozpoznaje różne wysokości dźwięków
-wystukuje podany rytm
-koloruje wg kodu
Listopad w wierszu i w piosence.
Piosenka „ Mały Patriota”
Dziecko to taki patriota mały
Na co dzień, a nie od święta
Polską znam flagę i polskie godło
Hymn ojczysty pamiętam.
Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska
To Polska, to Polska, to Polska! 2x
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!
Chcę jak najwięcej wiedzieć o Polsce
Więc czekam na geografię
Uczę się pilnie polskiej historii
Najlepiej jak potrafię.
Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska
To Polska, to Polska, to Polska!
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!
Dziecko to taki patriota mały
W myślach i czynach przejrzysty.
Brzydkich wyrazów ja nie używam
Dbam o język ojczysty.
Piosenka „ Kolorowa jesień”
1. Tańcowała jesień
W lesie zamaszyście.
Żółte, rude i brązowe
Z drzew zrywała liście.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień
2. Postrącała w parku
Żołędzie, kasztany,
Rozrzuciła na trawniku
Liśćmi przysypanym. .
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.
3. Tańcowała jesień
W sadzie, razem z deszczem.
Jabłek, gruszek nazrywała,
Lecz jej mało jeszcze.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.
4. Z wiatrem się kłóciła,
Darła białe chmury,
Aż się słońce obudziło
I spojrzało z góry.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.
Wiersz: „Polska”
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga –
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” –
Któż z Polaków nie zna tego?
1. „ Kapie, kropi, mży”.
2. „Dbamy o zdrowie”.
3. „ Opiekujemy się zwierzętami”.
4. „ Tutaj rosły paprocie”.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc LISTOPAD dla grupy dzieci 6- letnich
Dziecko:
-bawi się zgodnie z innymi
- precyzyjnie rysuje szlaczki
-zna znak graficzny litery „y”
-dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej prostych wyrazów
-jest sprawne ruchowo
-słucha ze zrozumieniem opowiadania
-wycina po linii prostej o owalnej
-jest zręczne
-czyta wyrazy, pisze po śladzie
-tańczy z wykorzystaniem parasolki
-eksperymentuje z użyciem wody i różnych przedmiotów
-zna właściwości wody
- maluje farbami akwarelowymi
-zna oznaki jesieni
- umie prowadzić kalendarz pogody
-potrafi powiedzieć jak powstaje deszcz
-powtarza rymowankę
-bawi się zgodnie z innymi
-wie, jakie przedmioty pływają a jakie toną
-rozwiązuje zagadki
-wykonuje instrument z różnych materiałów,
-potrafi zinstrumentować wiersz
-samodzielnie wykonuje instrument
-tworzy muzykę
-posługuje się symbolami i wie, co one oznaczają
-zna dni tygodnia
-liczy w dowolnym zakresie
-rozpoznaje rodzaje deszczu
-precyzyjnie rysuje szlaczki
-zna znak graficzny cyfry i liczby 0
-pisze cyfrę 0 po śladzie
-rozumie informacje zawarte w prognozie pogody
-wypełnia kontur parasola plasteliną
-słucha bajki ze zrozumieniem
-wypowiada się pełnym zdaniem
-dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów
-projektuje pracę plastyczną
- buduje kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat
-umie zatańczyć prosty układ taneczny z użyciem wstążki i parasolki
-formułuje wnioski na podstawie obserwacji
-potrafi złożyć formę z papieru wg instrukcji
-kreśli precyzyjnie znaki
-potrafi łączyć przyczynę ze skutkiem
-aktywnie bierze udział w zabawie
-wystukuje rytmicznie rytm
-zna znak graficzny litery k,K
-dokonuje analizy i syntezy wyrazów
-próbuje czytać
-zna zabawy swoich dziadków
-wie co szkodzi, a co pomaga utrzymać dobre zdrowie
-chętnie pisze po śladzie
-potrafi zorganizować bezpieczne zabawy
-pamięta o pracy domowej
-wymyśla różne historie
-rysuje wg własnej wyobraźni
-wypowiada się na określony temat
-dokonuje analizy wyrazów
-zna zasady zdrowego odżywiania
-potrafi zrobić kanapkę i nakryć do stołu
-przestrzega reguł bezpiecznej zabawy
-lepi z plasteliny
-próbuje czytać proste wyrazy
-wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazach
-precyzyjnie wycina
-klasyfikuje wg podanej cechy
-chętnie spożywa owoce i warzywa
-potrafi rytmicznie wypowiadać tekst
- rozumie konieczność ubierania się odpowiednio do panującej aury
-zna figury geometryczne
-pisze literę k,K po śladzie
-przestrzega reguł zabawy
-wie, jak należy dbać o higienę osobistą
-układa zagadkę
-wie co to jest abstrakcja
-komponuje pracę plastyczną
-jest sprawne, zwinne, skoczne
-dodaje i odejmuje w zakresie 5
-precyzyjnie koloruje obrazek
-radzi sobie w sytuacjach życiowych
-poprawnie artykułuje podane głoski
-układa rymy
-rozumie konieczność przyjmowania leków i zastrzyków w trakcie choroby
-tworzy samodzielnie prace plastyczną
-potrafi przewidywać skutki swojego zachowania
-odgaduje dźwięki
-mówi wiersz indywidulanie
-zna pojęcie „para”
-potrafi opowiedzieć o swoim zwierzątku
-wymieni nazwy zwierząt domowych
-zna znak graficzny litery l,L
-wyróżnia głoski w nagłosie , śródgłosie i wygłosie
-próbuje czytać wyrazy
-rysuje postacie z poznanego utworu
-opowiada treść ilustracji
-zna reguły zabawy
-stara się skończyć rozpoczęta grę lub zabawę
-spostrzega słuchowo
-rysuje zwierzę domowe
-dodaje w zakresie 5
-potrafi pracować w małym zespole, potrafi wykonać sylwetę do teatru cieni
-odgrywa role w teatrzyku cieni
-sprawia radość innym
-dokonuje analizy i syntezy słuchowej i sylabowej
-poprawnie artykułuje głoski
-potrafi ulepić zwierzątko z gliny
-utrzymuje porządek
-potrafi odróżnić natężenie dźwięku
-zna nazwy instrumentów
-zna znak graficzny litery l, L
-czyta sylaby, wyrazy, zdania
-zna pojęcie ssak
-słucha ze zrozumieniem baśni
-czyta wyrazy i zdania
-pisze po śladzie
-jest spostrzegawcze
-wypowiada się zdaniami
-zna i posługuje się znakami matematycznymi (,=)
-jest zainteresowane działaniami matematycznymi
-umie grać na dzwonkach
-zagra gamę c-dur na dzwonkach
-potrafi odnaleźć i narysować drogę w labiryncie
-potrafi rozwiązywać zagadki rymowane
-wie, że hałas szkodzi
-zna kierunki prawo, lewo
-rozwiązuje zagadki słuchowe
-potrafi wykonać pracę przestrzenną wg instrukcji
-zna kierunki lewy, prawy
- potrafi grać w domino
- układa zagadki
-wie jak powstał węgiel
-wyciąga wnioski
-zna znak graficzny litery e,E
-czyta samodzielnie wyrazy, zdania
-zachowuje się w sposób bezpieczny
-czyta wyrazy i zdania
-wykonuje prace techniką orgiami
-wyróżnia głoski w nagłosie
-próbuje czytać
-wie, co to jest kopalnia i kto w niej pracuje
-wie, jak powstał węgiel
-rozróżnia stronę: prawą i lewą
-potrafi rysować węglem
-jest bacznym obserwatorem
- interesuje się czytaniem
-układa kształty poznanych liter
-potrafi wymienić przedmioty wchodzące w skład „węglowej rodziny”
-wie, co to jest bryła,
-konstruuje formy przestrzenne z brył
-potrafi zagrać akompaniament do podanego utworu muzycznego
-precyzyjnie kreśli wzory i szlaczki
-nie wychodzi za linię w czasie kolorowania
-precyzyjni rysuje szlaczki
-wie, jak wyglądały niektóre dinozaury
-konstruuje ciekawe rzeźby
-wydziera z papieru różne formy
-rozpoznaje różne wysokości dźwięków
-wystukuje podany rytm
-koloruje wg kodu
Listopad w wierszu i w piosence.
Piosenka „ Mały Patriota”
Dziecko to taki patriota mały
Na co dzień, a nie od święta
Polską znam flagę i polskie godło
Hymn ojczysty pamiętam.
Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska
To Polska, to Polska, to Polska! 2x
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!
Chcę jak najwięcej wiedzieć o Polsce
Więc czekam na geografię
Uczę się pilnie polskiej historii
Najlepiej jak potrafię.
Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska
To Polska, to Polska, to Polska!
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!
Dziecko to taki patriota mały
W myślach i czynach przejrzysty.
Brzydkich wyrazów ja nie używam
Dbam o język ojczysty.
Piosenka „ Kolorowa jesień”
1. Tańcowała jesień
W lesie zamaszyście.
Żółte, rude i brązowe
Z drzew zrywała liście.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień
2. Postrącała w parku
Żołędzie, kasztany,
Rozrzuciła na trawniku
Liśćmi przysypanym. .
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.
3. Tańcowała jesień
W sadzie, razem z deszczem.
Jabłek, gruszek nazrywała,
Lecz jej mało jeszcze.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.
4. Z wiatrem się kłóciła,
Darła białe chmury,
Aż się słońce obudziło
I spojrzało z góry.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.
Wiersz: „Polska”
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga –
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” –
Któż z Polaków nie zna tego?