menu

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze dla grupy dzieci 5- letnich Biedronki

2017-09-02 15:59:07 (ost. akt: 2024-03-04 19:41:46)

Krąg tematyczny:

"Wiosno ach to Ty !"

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc MARZEC dla grupy dzieci 5- letnich

Dziecko:

- rozbudza poczucie przynależności do regionu pochodzenia;
- rozwija umiejętność korzystania z mapy Polski, próbując określić gdzie mieszka, np. na podstawie położenia najbliższego dużego miasta;
- poznaje główne polskie stroje ludowe: góralski, krakowski i łowicki;
- poznaje określenie ludowe arcydzieło i potrafi wymienić przykłady, np. tańce, utwory muzyczne, rękodzieło takie jak: hafty i koronki, wycinanka łowicka itd.
- potrafi określić cechy wczesnej i późnej wiosny, rozpoznaje i nazywa kwiaty zwiastujące wiosnę (zawilec, przebiśnieg, krokus, sasanka);
- umie zasadzić cebulę, posiać nasiona, aby wyhodować roślinę oraz wie jakie muszą być zachowane warunki dla ich wzrostu;
- utrwala informacje o narzędziach ogrodniczych;
- rozumie, że rośliny potrzebują do wzrostu światła, odpowiedniej temperatury i wilgotności podłoża, nazywa części roślin kwiatowych, wyróżnia: korzeń, łodygę, liść, kwiat;
- poznaje właściwości lecznicze warzyw cebulowych;
- poznaje wartości odżywcze warzyw oraz sposoby ich przygotowania;
- doskonali umiejętność uważnej obserwacji;
- poznaje litery W, w, G, g
- utrwala poznane litery w różnych sytuacjach zabawowych i zadaniowych, np. lepi z plasteliny, układa z drucika kreatywnego lub klocków;
- doskonali umiejętności wykonywania prostych eksperymentów i doświadczeń,
- doskonali umiejętności stawiania hipotez, ich weryfikacji i wyciągania wniosków,
- poznaje cykl życia motyla;
- używa i stopniuje określenia dotyczące ciężaru przedmiotów: ciężki, lekki, taki sam, cięższy, lżejszy
- poznaje różnego rodzaju wagi; konstruuje wagi, np. z patyka, sznurka i torebek foliowych; wyjaśnia ich rolę w określaniu ciężaru przedmiotów; eksperymentuje z wagą szalkową: próbuje ważyć przedmioty.
- rozumie, że ciężar przedmiotu nie zależy od jego wielkości;
- porządkuje i opowiada historyjkę obrazkową złożoną z 6-8 elementów, uwzględniając zauważone związki przyczynowo – skutkowe;
- buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego teatrzyku, jakiegoś wydarzenia;
- bierze udział w Dniu Dziewczynek, pożegnaniu zimy oraz urodzinach dzieci w przedszkolu;



Marzec w wierszu i piosence:


Piosenka „Kolorowa pani wiosna”

1. Pani wiosna przyszła w kwiecistej sukience,
w tym sezonie modne fiołki i kaczeńce.
Z żółtych tulipanów ma na włosach wianek,
w dłoniach trzyma bukiet z liliowych sasanek.

Ref.: Idzie wiosna uśmiechnięta
polem, lasem, łąką, drogą.
Szumią drzewa, szumią trawy,
piosenkę zieloną.

2 .Na gałązkach wierzby budzą się już kotki,
a w ogródku kwitną krokusy, pierwiosnki.
Białe przebiśniegi rozchylają płatki.
Na rabatach kwitną kolorowe bratki.

Ref.: Idzie wiosna uśmiechnięta
polem, lasem, łąką, drogą.
Szumią drzewa, szumią trawy,
piosenkę zieloną.

3. Ptaki wyśpiewują najpiękniejsze trele,
a nad łąką tańczą motyle i trzmiele.
Jak to dobrze, że już wiosna piękna, miła,
po tak długiej zimie do nas znów wróciła.

Ref.: Idzie wiosna uśmiechnięta
polem, lasem, łąką, drogą.
Szumią drzewa, szumią trawy,
piosenkę zieloną.


Piosenka „Wołanie wiosny”

1.Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

2. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

3. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!

Wiersz „Wiosenny spacerek”
Renata Cinal


Wiosenne słońce wesoło świeci
i na wycieczkę zaprasza dzieci.
Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną
przebiśnieg podniósł głowę skuloną

Listki i trawki na słonku się grzeją,
żółte kaczeńce do słońca się śmieją.
Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają
i wszyscy wiosny już wyglądają.

Ogrodnik porządki robi w ogrodzie,
nowe nasionka wysiewa co dzień.
Na deszczyk będą sobie czekały
i zazieleni ogród się cały.

Kiedy jaskółki zza morza wracają,
kiedy bociany nad gniazdem kołują.
Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie,
to przyjdzie wiosna już oczywiście.