Krąg tematyczny:
„WIOSENNE PRZEBUDZENIE”.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc MARZEC dla grupy dzieci 4 letnich
Dziecko:
• poszerza wiedzę na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych, kształci umiejętność rozróżniania typów lalek teatralnych (pacynka, kukiełka, marionetka), rozwija postawę otwartości na sztukę
• poznaje i utrwala nazwy zawodów pracowników teatru i kina, poznaje znaczenie wartości wspólnej pracy nad projektem typu film, przedstawienie
• poznaje zasady obowiązujące przy zajmowaniu miejsc na widowni w kinie lub teatrze,
• poznaje cechy charakterystyczne dla kina niemego,
• rozpoznaje oznaki wiosennej pogody, poznaje definicje zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, kształci umiejętność dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę, rozwija umiejętność zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej
• nabywa wiedzę na temat różnych typów kalendarzy, doskonali umiejętność przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształci umiejętność prowadzenia kalendarza pogodowego
• poznaje ptaki przylatujące wiosną do Polski,
• poznaje zjawisko powstawania tęczy, kształci umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych i formułowania wniosków,
• poznaje etapy prac wykonywanych wiosną w ogrodzie, poznaje nazwy i zastosowanie sprzętów ogrodniczych, kształci nawyk dbania o porządek w swoim otoczeniu,
• poznaje nazwy wiosennych kwiatów, utrwala wiedzę dotyczącą wzrostu roślin (z nasion lub cebulek), rozwija postawę odpowiedzialności za hodowaną roślinę
• utrwala wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin, kształci postawę proekologiczną.
• poznaje wybrane tradycje związane z Wielkanocą, rozumie wartość, jakie niesie kultywowanie tradycji, kształci postawę otwartości na różne kultury i religie
• rozwija wiedzę na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza/rolnika, utrwala znajomość nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwija poczucie odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane,
• utrwala znajomość nazw młodych zwierząt hodowlanych,
• poznaje nazwy członków ptasich rodzin, kształci umiejętność wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy,
Marzec w wierszu i piosence:
Piosenka „Z jajkiem i zającem”
I. Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.
REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.
II. Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.
REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne
Piosenka „Wiosenne porządki”
I. W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
Przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
II. Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka,
wsiejemy nasionka, wsiejemy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
Na wiosennym słonku, raz, dwa, trzy.
III. Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
I wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
Grządki zazieleni, raz, dwa, trzy.
Wiersz: „Kaczka Dziwaczka”
Nad rzeczką opodal krzaczka,
Mieszkała kaczka-dziwaczka,
Lecz zamiast trzymać się rzeczki,
Robiła piesze wycieczki.
Raz poszła więc do fryzjera:
"Poproszę o kilo sera!"
Tuż obok była apteka:
"Poproszę mleka pięć deka"
Z apteki poszła do praczki
Kupować pocztowe znaczki.
Gryzły się kaczki okropnie:
"A niech tę kaczkę gęś kopnie!"
Znosiła jaja na twardo
I miała czubek z kokardą,
A przy tym, na przekór kaczkom,
Czesała się wykałaczką.
Kupiła raz maczku paczkę,
By pisać list drobnym maczkiem.
Zjadając tasiemkę starą,
Mówiła, że to makaron.
A gdy połknęła dwa złote,
Mówiła, że odda potem.
Martwiły się inne kaczki:
"Co będzie z takiej dziwaczki?"
Aż wreszcie znalazł się kupiec:
"Na obiad można ją upiec!"
Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie.
Lecz zdębiał, obiad podając,
Bo z kaczki zrobił się zając.
W dodatku cały w buraczkach,
Taka to była dziwaczka!
Wiersz: „Na straganie”
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."
"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"
Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"
Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"
"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"
Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"
"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.
"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.
"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"
A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"
"A to feler" -
Westchnął seler.
„WIOSENNE PRZEBUDZENIE”.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc MARZEC dla grupy dzieci 4 letnich
Dziecko:
• poszerza wiedzę na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych, kształci umiejętność rozróżniania typów lalek teatralnych (pacynka, kukiełka, marionetka), rozwija postawę otwartości na sztukę
• poznaje i utrwala nazwy zawodów pracowników teatru i kina, poznaje znaczenie wartości wspólnej pracy nad projektem typu film, przedstawienie
• poznaje zasady obowiązujące przy zajmowaniu miejsc na widowni w kinie lub teatrze,
• poznaje cechy charakterystyczne dla kina niemego,
• rozpoznaje oznaki wiosennej pogody, poznaje definicje zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, kształci umiejętność dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę, rozwija umiejętność zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej
• nabywa wiedzę na temat różnych typów kalendarzy, doskonali umiejętność przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształci umiejętność prowadzenia kalendarza pogodowego
• poznaje ptaki przylatujące wiosną do Polski,
• poznaje zjawisko powstawania tęczy, kształci umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych i formułowania wniosków,
• poznaje etapy prac wykonywanych wiosną w ogrodzie, poznaje nazwy i zastosowanie sprzętów ogrodniczych, kształci nawyk dbania o porządek w swoim otoczeniu,
• poznaje nazwy wiosennych kwiatów, utrwala wiedzę dotyczącą wzrostu roślin (z nasion lub cebulek), rozwija postawę odpowiedzialności za hodowaną roślinę
• utrwala wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin, kształci postawę proekologiczną.
• poznaje wybrane tradycje związane z Wielkanocą, rozumie wartość, jakie niesie kultywowanie tradycji, kształci postawę otwartości na różne kultury i religie
• rozwija wiedzę na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza/rolnika, utrwala znajomość nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwija poczucie odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane,
• utrwala znajomość nazw młodych zwierząt hodowlanych,
• poznaje nazwy członków ptasich rodzin, kształci umiejętność wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy,
Marzec w wierszu i piosence:
Piosenka „Z jajkiem i zającem”
I. Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.
REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.
II. Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.
REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne
Piosenka „Wiosenne porządki”
I. W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
Przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
II. Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka,
wsiejemy nasionka, wsiejemy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
Na wiosennym słonku, raz, dwa, trzy.
III. Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
I wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
Grządki zazieleni, raz, dwa, trzy.
Wiersz: „Kaczka Dziwaczka”
Nad rzeczką opodal krzaczka,
Mieszkała kaczka-dziwaczka,
Lecz zamiast trzymać się rzeczki,
Robiła piesze wycieczki.
Raz poszła więc do fryzjera:
"Poproszę o kilo sera!"
Tuż obok była apteka:
"Poproszę mleka pięć deka"
Z apteki poszła do praczki
Kupować pocztowe znaczki.
Gryzły się kaczki okropnie:
"A niech tę kaczkę gęś kopnie!"
Znosiła jaja na twardo
I miała czubek z kokardą,
A przy tym, na przekór kaczkom,
Czesała się wykałaczką.
Kupiła raz maczku paczkę,
By pisać list drobnym maczkiem.
Zjadając tasiemkę starą,
Mówiła, że to makaron.
A gdy połknęła dwa złote,
Mówiła, że odda potem.
Martwiły się inne kaczki:
"Co będzie z takiej dziwaczki?"
Aż wreszcie znalazł się kupiec:
"Na obiad można ją upiec!"
Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie.
Lecz zdębiał, obiad podając,
Bo z kaczki zrobił się zając.
W dodatku cały w buraczkach,
Taka to była dziwaczka!
Wiersz: „Na straganie”
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."
"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"
Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"
Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"
"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"
Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"
"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.
"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.
"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"
A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"
"A to feler" -
Westchnął seler.