Biuletyn informacji publicznej
menu

Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze dla grupy dzieci 4 letnich

2017-09-02 15:56:36 (ost. akt: 2021-01-03 16:31:53)

Kręgi tematyczne:

1. Przyszła zima biała,
2. Moja babcia i dziadek,
3. Dbam o zdrowie.


Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc STYCZEŃ dla grupy dzieci 4- letnich

Dziecko:

- podejmuje próby budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat, np.: wyglądu swoich dziadków, ich zainteresowań
- rozumie aspekt porządkowy liczby naturalnej, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
-rozpoznaje i różnicuje dźwięki wydawane prze przesypywane substancje: groch, cukier, kamienie, guziki.
-porządkuje i opowiada historyjkę obrazkową złożoną z 3-4 elementów, uwzględniając zauważone związki przyczynowo – skutkowe,
- śpiewa znane piosenki indywidualnie i w grupie, gra akompaniament do znanej piosenki na wybranym instrumencie perkusyjnym,
-rozumie następstwo czasu: narodziny, dorastanie, starzenie się
- rozumie pojęcia najstarszy i najmłodszy
- umie podać imiona swoich dziadków
-wykonuje prace plastyczno – techniczne według wzoru, sprawia radość członkom rodziny obdarowując ich własnoręcznie wykonanymi podarkami,
- tworzy zbiory o określonej liczbie elementów;
- wie, jak należy dbać o zdrowie, poznaje składowe piramidy zdrowia
- pozna zasady zdrowego stylu życia (jedzenie warzyw owoców, codzienne mycie zębów i całego ciała, zakazu samodzielnego brania lekarstw, aktywności fizycznej)
- pozna zawód aptekarza
- utrwala zasady bezpiecznego korzystania z zimowych atrakcji
- rozpoznaje i różnicuje dźwięki wydawane przez instrumentu perkusyjne oraz lokalizuje skąd dochodzi dźwięk
-różnicuje wysokość, natężenie i barwy dźwięków oraz długość trwania dźwięku i ciągłość dźwięku
-uczy się dekodowania informacji: potrafi odczytać( w postaci prostych rysunków) symbole akcesoriów i produktów
- poznaje zjawiska rytmicznie występujące w przyrodzie (dzień – noc)
- rozumie stałe następstwo dni i nocy oraz pór dnia. Używa nazw pór dnia: rano, wieczór
- rozumie pojęcie tydzień oraz podejmuje próby wymienienia nazw dni tygodnia
- rozumie, że w każdym roku występują te same pory roku. Nazywa aktualną porę roku.
- obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie zimą
- wymienia charakterystyczne cechy dla zimy m.in.: opady śniegu, mróz
- wie, że należy ubierać się adekwatnie do pogody na zewnątrz
- weźmie udział w urodzinach dzieci urodzonych w styczniu


Styczeń w wierszu i piosence


Wiersz: „Serce dla babci i dziadka”
autor: M. Szeląg


Choć małe jeszcze serduszko moje,
To pełne miłości do dziadziusia.
W nim także jest miejsce babciu twoje.
Bo kocha Was przecież najmocniej wnusia.
Babciu dziadku, najlepsi na świecie,
Laurki ode mnie dziś dostaniecie!
A w tych laurkach z serca życzenia:
Zdrowia, szczęścia i zadowolenia.


Piosenka: „Dziadku nasz kochany”
sł. A. M. Grabowskimuz. M. Melnicka-Sypko


1. Dziś mamy dzień dziadka
-wspaniała to gratka
dla wszystkich dzieciaków:
dziewczynek, chłopaków!

Ref. Dziadku, dziadku,
dziadku, dziadku
nasz kochany.
Tyle pięknych kwiatów
dzisiaj Tobie damy!

2. Dla łysych, wąsatych
dla chudych, brzuchatych,
dla wszystkich dziadziusiów
buziaki od wnusiów!!!

Ref. Dziadku, dziadku, dziadku,
dziadku nasz kochany
tyle pięknych kwiatów
dzisiaj Tobie damy!

Piosenka: A ja rosnę
sł. D. Gellner, muz. A. Skorupka


Gdybym była całkiem mała,
To bym wsiadła do sandała
I pływała po kałuży
I nie bałabym się burzy.
Gdybym wcale nie urosła
Miałabym z zapałek wiosła
I robiłabym co chciała
Gdybym była całkiem mała

Ref.:
A ja rosnę i rosnę
Latem, zimą, na wiosnę
I niedługo przerosnę
Mamę, tatę i sosnę

Gdybym była całkiem mała
To w kieszeni bym sypiała
I chowała do poduszki
Sny malutkie jak okruszki.
Gdybym wcale nie urosła
To bym sobie od was poszła
Po malutku, po cichutku
Do krainy krasnoludków

Ref.:
A ja rosnę i rosnę
Latem, zimą, na wiosnę
I niedługo przerosnę
Mamę, tatę i sosnę