Biuletyn informacji publicznej
menu

Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze dla grupy dzieci 5- 6 letnich I

2017-09-02 15:59:52 (ost. akt: 2020-09-02 21:03:02)

Kręgi tematyczne:

1.Witajcie w przedszkolu!
2.Droga do przedszkola.
3.Higiena ważna sprawa.
4.Nadeszła jesień.
5.Co robią zwierzęta jesienią?


Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc WRZESIEŃ dla grupy dzieci 5-6 letnich

Dziecko:

-używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę;
- określa położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała, używając wyrażeń: nad głową, pod nogami, obok krzesła;
-wskazuje i nazywa położenie przedmiotów w przestrzeni: między, wyżej, niżej, bliżej, dalej, pod nad;
-improwizuje ruchem i mimiką fragmenty opowiadania, wiersza, rymowanki;
-wyklaskuje, wytupuje, wystukuje rytm;
-odgrywa scenki sytuacyjne oraz wie, jak należy się zachować podczas przedstawienia;
-uczestniczy w zabawach ruchowych: wykonuje podskoki zwarte, rozkroczne w miejscu, w przód, rzuca do celu, porusza się według słyszanego rytmu, ćwiczy chód krokiem mierniczym, wspina się na palce, czworakuje w różnych kierunkach;
- zwraca uwagę na znaki znajdujące się w drodze do przedszkola; zna zasady bezpiecznego poruszania się na drodze;
- klasyfikuje środki transportu na kategorie: lądowe, latające, pływające;
- wie, co można kupić w aptece; wie, czym zajmuje się farmaceuta;
- zna i próbuje czytać globalnie nazwy wybranych drzew: sosna, klon, kasztanowiec, dąb;
-wykonuje prace plastyczne: maluje farbami, rysuje kredkami, tworzy kompozycje z materiałów naturalnych, lepi z plasteliny;
- łączy elementy według wybranej cechy;
- klasyfikuje przedmioty wg wybranej cechy; segreguje przedmioty, tworzy zbiory;
-próbuje dzielić wyrazy na sylaby (5latki), próbuje dzielić wyrazy na głoski (6latki);
-przelicza elementy w zbiorze;
-wyróżnia głoski w nagłosie (5latki), śródgłosie, wygłosie (6latki);
- używa poprawnie liczby pojedynczej i mnogiej w podanych wyrazach;
-przelicza używając liczebników porządkowych;
-rozpoznaje i nazywa emocje;
-wskazuje różnice i podobieństwa na dwóch obrazkach;
-dostrzega cykliczność dnia i nocy; wymienia czynności wykonywane za dnia i nocą;
- układa historyjkę obrazkową;
- rozróżnia głoski b-p; prawidłowo je wymawia;
- wypowiada podane zdanie z różnymi emocjami (wesoło, smutno, groźnie) oraz formie oznajmującej i pytającej;
- rozpoznaje instrumenty perkusyjne tj: bębny, trójkąt, marakasy, talerze;
- układa z liter alfabetu swoje imię;
- wskazuje i nazywa zwierzęta zapadające w sen zimowy. Klasyfikuje zwierzęta według rodzaju, wymienia, które zapadają w sen zimowy;
- rozszyfrowuje prosty kod;
- rozróżnia i nazywa dźwięki krótkie, długie, przerywane.

Wrzesień w wierszu i piosence:

Piosenka: "Kolorowe listki"
( słowa- D. Jagiełło, muzyka- K. Jagiełło)


1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło
szu, szu , szu wirowały w koło. / bis

2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis

3. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.

Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają. / bis

Wiersz: „Kolorowe znaki”
Krzysztof Wiśniewski


Idąc na spacer ze swoim tatą
mały przedszkolak był nieswój taki,
nie wiedział bowiem dlaczego stoją
na wszystkich drogach te dziwne znaki.
Na jednej nóżce, tak jak bociany:
trójkąty, koła, romby, kwadraty
Każdy z nich barwnie pomalowany,
więc postanowił spytać się taty.
Tatusiu, powiedz czemu na drogach
po obu stronach są ustawione
te dziwne znaki w różnych kolorach:
żółte, niebieskie, białe, czerwone?
Widzisz, mój synku- słyszy odpowiedź-
znaki dla Ciebie tak zagadkowe
wszyscy kierowcy znają na pamięć,
bo są to właśnie ZNAKI DROGOWE.
Ich kształt i barwa oraz rysunek
namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata
zawsze i wszędzie to samo znaczy.
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym,
Z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
Mówią: „Uważaj na mój rysunek!”
I to są ZNAKI OSTRZEGAWCZE
Te duże koła z brzegiem czerwonym,
Które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!”- krzyczą głosem donośnym,
Bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.
Mniejsze zaś koła, z niebieską twarzą
I białą strzałką jak ptasi pazur,
Mówią stanowczo: „Jedź jak ci każę!”
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU.
A prostokąty oraz kwadraty,
Te z tłem niebieskim, stojące z gracją,
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
Bo zawsze służą informacją.
Wiesz już, dlaczego duzi i mali
Znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
Każdy kierowca i każdy przechodzień.