Kręgi tematyczne:
1. Baśnie, bajki i bajeczki.
2. Puk, puk, to ja sztuka.
3. Tajemnice kosmosu.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc LUTY dla grupy dzieci 6 letnich
Dziecko:
– określa cechy własnych zachowań i charakteru (jestem pomocny, życzliwy, koleżeński, dokładny, wytrwały itp.),
− zauważa, że ta sama sytuacja może wywoływać różne reakcje emocjonalne ludzi (inne zachowania dzieci związane np. z wizytą u lekarza),
– dostrzega skutki niewłaściwego planowania (np. brak właściwych przyborów, materiałów czy narzędzi do dokończenia pracy; zła organizacja miejsca: niewygodne ustawienie krzesełek, brak przestrzeni do działania),
− obserwuje zmiany zachodzące w przedmiotach w wyniku manipulowania nimi i w otoczeniu,
w kontekście przyczyn i skutków zdarzeń (np. Ktoś potrącił kubeczek z kompotem – kompot się wylał. Ustawiłem nierówno klocek na klocku – klocek spadł. Zmięłam kartkę – kartka już nie będzie gładka.
Ktoś zdeptał młodą roślinę – roślina uschła),
− przejawia umiejętności klasyfikowania na poziomie operacyjnym (segreguje te same obiekty na wiele sposobów, za każdym razem według innej wymyślonej cechy),
− dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych,
− ustala za pomocą doświadczeń, że liczebność zbioru nie zależy od wielkości i układu elementów (np. Pięć małych kółek i pięć misiów to tyle samo, chociaż misie zajmują więcej miejsca. Pięć kółek
w szeregu i pięć w rzędzie to też tyle samo),
− poznaje znaki oraz cyfrę 9,
– poddaje się działaniom profilaktycznym (np. wizyty u stomatologa, przeglądy profilaktyczne u specjalistów) i leczniczym (badaniom lekarskim i zabiegom leczniczym; przyjmuje zalecone lekarstwa),
– dostrzega konsekwencje braku dbałości o zdrowie własne i innych poprzez analizę zachowań bohaterów utworów literackich, historyjek obrazkowych,
− organizuje samodzielnie zabawy inscenizowane, w których odtwarza postacie z obejrzanych spektakli (planuje przebieg zabawy i samodzielnie wykonuje potrzebne rekwizyty),
– interpretuje nieznane dźwięki, porównując spostrzeżenia z rzeczywistością,
− wykonuje zabawy i ćwiczenia związane z doskonaleniem precyzji ruchów, sprawności palców oraz usprawnianiem chwytu pęsetkowego,
– tworzy anagramy, tj. wyrazy powstające przez przestawienie liter lub sylab (np. sok i kos, rano
i nora, katar i tarka, jemy i myje),
– pozna małą i wielką, drukowana i pisaną literę: g, w, p.
Luty w wierszu i piosence:
Wiersz: „Planety”
Słońce to gwiazda, świeci na niebie,
ciepłe promienie wysyła do ciebie.
Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,
możne je człowiek kiedyś odwiedzi.
Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy,
za Ziemią Mars częściowo zbadany –
Pokryty pyłem oraz skałami
i nieczynnymi już wulkanami.
A dalej Jowisz, Saturn i Uran,
Neptun hen w gwiezdnych chmurach.
Wokoło Słońca się przemieszczają
i tajemnice swoje wciąż mają.
Piosenka: „Bajkowe marzenia”
1. Są bajki i baśnie, cudowny świat,
gdzie żyją krasnale i wróżki.
I czy masz pięć latek, czy dużo lat,
to lubisz tak śnić do poduszki.
Tam możesz być, kim tylko chcesz
i spełnić swoje marzenia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia
2. Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,
to w bajkach jest zawsze pogoda.
I nawet gdy złego coś dzieje się,
to zaraz ktoś uśmiech znów doda!
Bajkowy świat, inny niż nasz,
wszystko na dobre wciąż zmienia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia.
Piosenka: „Kosmiczne niedźwiedzie”
1. Na północnym niebie mieszkają niedźwiedzie,
znane wszystkim do tej pory jako gwiazdozbiory.
Tuli swoje dziecko Wielka Niedźwiedzica,
a na Ziemi wielu ludzi widok ten zachwyca.
Ref. Na niebie wcale nie jest nudno,
ciągle coś się dzieje!
Przed meteorem uciec trudno
i wiatr kosmiczny wieje!
2. Pomagają mamie przyjazne planety,
ciocia Wenus łapie dla niej gwiazdki i komety.
Bawi się radośnie Mała Niedźwiedzica,
wujek Jowisz biega z nią po kosmicznych ulicach.
Ref. Na niebie…
3. Mleczna droga daje im mleko kosmiczne.
zamiast płatków tam wsypała srebrne gwiazdki liczne.
A gdy wieczór późny, spać już dawno trzeba,
płynie cicha kołysanka od całego nieba
Ref. Na niebie…
1. Baśnie, bajki i bajeczki.
2. Puk, puk, to ja sztuka.
3. Tajemnice kosmosu.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc LUTY dla grupy dzieci 6 letnich
Dziecko:
– określa cechy własnych zachowań i charakteru (jestem pomocny, życzliwy, koleżeński, dokładny, wytrwały itp.),
− zauważa, że ta sama sytuacja może wywoływać różne reakcje emocjonalne ludzi (inne zachowania dzieci związane np. z wizytą u lekarza),
– dostrzega skutki niewłaściwego planowania (np. brak właściwych przyborów, materiałów czy narzędzi do dokończenia pracy; zła organizacja miejsca: niewygodne ustawienie krzesełek, brak przestrzeni do działania),
− obserwuje zmiany zachodzące w przedmiotach w wyniku manipulowania nimi i w otoczeniu,
w kontekście przyczyn i skutków zdarzeń (np. Ktoś potrącił kubeczek z kompotem – kompot się wylał. Ustawiłem nierówno klocek na klocku – klocek spadł. Zmięłam kartkę – kartka już nie będzie gładka.
Ktoś zdeptał młodą roślinę – roślina uschła),
− przejawia umiejętności klasyfikowania na poziomie operacyjnym (segreguje te same obiekty na wiele sposobów, za każdym razem według innej wymyślonej cechy),
− dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych,
− ustala za pomocą doświadczeń, że liczebność zbioru nie zależy od wielkości i układu elementów (np. Pięć małych kółek i pięć misiów to tyle samo, chociaż misie zajmują więcej miejsca. Pięć kółek
w szeregu i pięć w rzędzie to też tyle samo),
− poznaje znaki oraz cyfrę 9,
– poddaje się działaniom profilaktycznym (np. wizyty u stomatologa, przeglądy profilaktyczne u specjalistów) i leczniczym (badaniom lekarskim i zabiegom leczniczym; przyjmuje zalecone lekarstwa),
– dostrzega konsekwencje braku dbałości o zdrowie własne i innych poprzez analizę zachowań bohaterów utworów literackich, historyjek obrazkowych,
− organizuje samodzielnie zabawy inscenizowane, w których odtwarza postacie z obejrzanych spektakli (planuje przebieg zabawy i samodzielnie wykonuje potrzebne rekwizyty),
– interpretuje nieznane dźwięki, porównując spostrzeżenia z rzeczywistością,
− wykonuje zabawy i ćwiczenia związane z doskonaleniem precyzji ruchów, sprawności palców oraz usprawnianiem chwytu pęsetkowego,
– tworzy anagramy, tj. wyrazy powstające przez przestawienie liter lub sylab (np. sok i kos, rano
i nora, katar i tarka, jemy i myje),
– pozna małą i wielką, drukowana i pisaną literę: g, w, p.
Luty w wierszu i piosence:
Wiersz: „Planety”
Słońce to gwiazda, świeci na niebie,
ciepłe promienie wysyła do ciebie.
Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,
możne je człowiek kiedyś odwiedzi.
Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy,
za Ziemią Mars częściowo zbadany –
Pokryty pyłem oraz skałami
i nieczynnymi już wulkanami.
A dalej Jowisz, Saturn i Uran,
Neptun hen w gwiezdnych chmurach.
Wokoło Słońca się przemieszczają
i tajemnice swoje wciąż mają.
Piosenka: „Bajkowe marzenia”
1. Są bajki i baśnie, cudowny świat,
gdzie żyją krasnale i wróżki.
I czy masz pięć latek, czy dużo lat,
to lubisz tak śnić do poduszki.
Tam możesz być, kim tylko chcesz
i spełnić swoje marzenia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia
2. Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,
to w bajkach jest zawsze pogoda.
I nawet gdy złego coś dzieje się,
to zaraz ktoś uśmiech znów doda!
Bajkowy świat, inny niż nasz,
wszystko na dobre wciąż zmienia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia.
Piosenka: „Kosmiczne niedźwiedzie”
1. Na północnym niebie mieszkają niedźwiedzie,
znane wszystkim do tej pory jako gwiazdozbiory.
Tuli swoje dziecko Wielka Niedźwiedzica,
a na Ziemi wielu ludzi widok ten zachwyca.
Ref. Na niebie wcale nie jest nudno,
ciągle coś się dzieje!
Przed meteorem uciec trudno
i wiatr kosmiczny wieje!
2. Pomagają mamie przyjazne planety,
ciocia Wenus łapie dla niej gwiazdki i komety.
Bawi się radośnie Mała Niedźwiedzica,
wujek Jowisz biega z nią po kosmicznych ulicach.
Ref. Na niebie…
3. Mleczna droga daje im mleko kosmiczne.
zamiast płatków tam wsypała srebrne gwiazdki liczne.
A gdy wieczór późny, spać już dawno trzeba,
płynie cicha kołysanka od całego nieba
Ref. Na niebie…